Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Consumenten verkiezen lokale conventionele producten boven geïmporteerde biologische”

Het is bekend dat Scandinavische landen grote hoeveelheden groenten en fruit importeren omdat de lokale teelt beperkt is. Volgens Anita Jansson van de Zweedse groothandel Hebes is de aandacht voor lokaal geteelde AGF de laatste jaren echter wel flink toegenomen. Anita: "In Zweden neemt de lokale teelt toe onder invloed van nieuwe technologieën. We kunnen nu een grotere variëteit aan producten telen, zoals tomaten, komkommers, aubergines, chilipepers en paprika's. Deze nieuwe technologische oplossingen hebben ons teeltseizoen verlengd en zorgen ervoor dat producten langer bewaard kunnen worden. Zo zijn onze Zweedse appelen tegenwoordig gedurende een veel langere periode beschikbaar omdat de technologische vooruitgang het mogelijk maakt om nieuwe rassen te ontwikkelen die beter te bewaren zijn."

Volgens Anita hebben Zweden in toenemende mate een voorkeur voor lokaal geteelde producten maar in tegenstelling tot consumenten op andere markten zijn zij niet altijd bereid hier meer voor te betalen. "We zien in de media veel berichten over de groeiende populariteit van lokale AGF maar dit komt niet tot uitdrukking in de afzet. Dit komt omdat lokaal geteelde groenten en fruit per definitie duurder zijn. Persoonlijk vind ik het vrij kortzichtig om lokale AGF te mijden vanwege het hogere prijskaartje dat eraan hangt. Als de afzet toeneemt, dan zal de productie ook stijgen. Dit zal de lokale tuinbouwsector een nieuwe impuls geven, waardoor de productie toeneemt wat zich uiteindelijk zal vertalen in lagere productprijzen. Daarnaast zal het opschalen van de lokale teelt een gunstig effect op het klimaat hebben. Wanneer we minder AGF hoeven te importeren dan zal de CO2-uitstoot als gevolg van het transport verminderen. Tot slot zal het de lokale economie een boost geven en daar is iedereen bij gebaat," legt Anita uit. 

Hoewel de afzet van lokale groenten en fruit niet zo hoog is als verwacht, concurreren deze producten met biologische producten. Anita vertelt dat de voorkeur voor lokaal of biologisch per categorie verschilt. "Voor producten die niet lokaal geteeld worden, zoals bananen, verkiest een meerderheid van de consumenten biologische boven conventionele producten. We zien dat 80% van de bananen die we verkopen biologisch zijn. Wanneer de keuze echter gaat tussen lokaal geteelde conventionele tomaten en geïmporteerde biologische tomaten, dan zal de consument in de meeste gevallen voor het lokaal geteelde product kiezen. Anita bespreekt de toekomst van biologische producten en controverses rondom dit onderwerp. "Bio heeft positieve en negatieve aspecten. Tegenwoordig wordt er echter vaker aandacht aan de negatieve aspecten besteed. Voor de biologische teelt is meer grond nodig, waardoor de opbrengsten per hectare lager zijn. Er moeten ook meer bomen worden gekapt om ruimte te creëren voor deze vorm van landbouw. Dit roept de vraag op of de biologische teelt op termijn niet schadelijker is voor het klimaat."

De zorgen van de consument met betrekking tot het klimaat hebben ook gevolgen gehad voor de verpakkingen die Hebes gebruikt. Anita: "Enquêtes hebben uitgewezen dat drie op de vier consumenten een papieren verpakking boven een plastic verpakking verkiest en ons bedrijf wil graag op deze behoefte inspelen. We zien tegelijkertijd de populariteit van kant-en-klare en voorgesneden AGF toenemen en staan dus voor de uitdaging om milieuvriendelijke verpakkingen voor deze producten te ontwikkelen. We verkopen vers gesneden fruit in trays en folie. De fruitbakjes die we gebruiken zijn van gerecycled plastic en vanaf dit najaar zullen we meloenschijven in bioplastic verpakken." 

Het bedrijf richt zich momenteel op de samenwerking met lokale telers om haar aanbod nog verder te verduurzamen door in de toekomst een grotere variëteit aan lokaal geteelde producten aan te bieden.

Voor meer informatie:

Anita Jansson
Hebe
Tel: +46 31 780 2700
Email: anita.jansson@hebe.se 
www.hebe.se 

Publicatiedatum: