'Bio' in de naam, olijven uit een tube: bijna 100% natuurlijke ingrediënten – steeds meer cosmetica- en verzorgingsproducten worden als bijzonder natuurlijk en biologisch gepresenteerd. Maar maken de producten ook waar wat hun verpakkingen beloven? Verbraucherzentrale Hamburg nam crèmes, lotions en shampoos onder de loep en legt uit hoe producenten consumenten om de tuin leiden.
Natuur- en bio-cosmeticaproducten zijn een trend, omdat ze vaak huid- en milieuvriendelijker zijn dan conventionele verzorgingsproducten. Om van de groeiende kooplust van veel mensen te profiteren, geven producenten conventionele verzorgingsproducten in toenemende mate een verpakking met een natuurlijk uiterlijk en doen zij geloven dat het om bioproducten gaat zonder zich echter aan de standaarden van de natuurcosmeticabranche te houden.
Verbraucherzentrale Hamburg heeft de etiketten van zestien vermeende natuurverzorgingsproducten zoals crèmes, lotions of shampoos steekproefsgewijs gecontroleerd en hier vloeibare kunststoffen en synthetische inhoudsstoffen op gevonden. Hun conclusie: er moeten dringend juridisch bindende en uniforme voorschriften voor natuurcosmetica komen om greenwashing te voorkomen.
Greenwashing-trucs van cosmeticaproducenten
1. 'Bio' in de naam: hoewel 'bio' in de product- of merknaam voorkomt, zijn de inhoudsstoffen niet 'bio' en niet van natuurlijke oorsprong. Deels verwijzen de aanbieders er zelfs naar dat 'de wetgever biocosmetica niet verder reguleert' en ze daarom vrij spel hebben.
2. Plantaardige inhoudsstoffen: groen glanzende flessen, afbeeldingen van bladeren en vruchten en groot aangeprezen natuurlijke verzorgingsoliën moeten verdoezelen dat de producten veel synthetische stoffen bevatten. Aangezien de lijst van inhoudsstoffen, de zogenaamde INCI-lijst, voor een leek maar moeilijk te ontcijferen is, hebben aanbieders gemakkelijk vrij spel. Bijzonder geliefd zijn 'vrij van'-vermeldingen, die echter zelden volledig zijn. Een producent beargumenteerde dat het bij zijn product niet om een 'gecertificeerd natuurcosmeticaproduct gaat, maar om een door de natuur geïnspireerd, positief lifestylemerk'.
3. 'Natuurlijk water': Meer water staat gelijk aan meer natuur, luidt het devies sinds september 2017. Dankzij een Europese Iso-norm mogen cosmeticaproducenten sindsdien het ingrediënt water toevoegen aan de lijst met natuurlijke inhoudsstoffen. Veel aanbieders maken hier gebruik van en drijven de ingrediënten van natuurlijke oorsprong op deze wijze op. Zo wordt bijvoorbeeld een moisturizer, die 63 procent water bevat, gepromoot met "97% inhoudsstoffen van natuurlijke oorsprong".