5 belangrijkste lessen uit het Future of Food onderzoek

"Consument heeft geen helder beeld over duurzame voeding"

Het Future of Food Institute deed onderzoek onder meer dan 1.500 consumenten naar de stand van zaken als het gaat om duurzame voeding. Marketeers, productontwikkelaars, inkopers, onderzoekers, start-ups, cateraars en kennisinstellingen kunnen gebruik maken van de inzichten en de inspiratie die het rapport biedt. Dit zijn de belangrijkste 5 lessen uit het rapport:  

1. Voor de consument is het niet helder wat duurzame voeding precies is

De consument heeft nog geen eenduidig, helder en juist beeld over wat nu precies een duurzaam voedingspatroon is. De impact van verpakkingsmateriaal wordt overschat, terwijl de impact van minder dierlijke producten sterk wordt onderschat ten opzichte van de impact bepaald door experts. De foute perceptie over wat duurzaam is, leidt er onder andere toe dat men denkt dat duurzaam altijd duur is. 

2. We zitten in het momentum voor het voorkomen van verspilling

Voorkomen van verspilling staat hoog op de agenda van consumenten en experts. Er is op dit moment veel momentum om op dit vlak winst te boeken door mee te gaan in dit momentum. Consumenten staan er open voor. 

3. Er zijn 4 verschillende groepen consumenten, die op een andere manier kijken naar duurzame voeding

Er zijn vier groepen consumenten, met elk een eigen kijk op duurzaam gedrag. In het rapport noemt het Future of Food Institute ze idealisten (33%), Trendvolgers (19%), Geblokkeerden (26%) en Conservatieven (22%) genoemd. Het effectief bereiken van elke groep, met de juiste boodschap en het juiste product, vereist een slimme, gesegmenteerde aanpak.

4. Concrete argumenten gericht op direct voordeel voor de consument werken het best

Argumenten die een zichtbaar, concreet en persoonlijk voordeel opleveren werken beter dan algemene boodschappen.
Argumenten voor duurzaam gedrag gericht op abstracte voordelen die ver weg staan van de consument werken juist minder goed.
Ook is er weinig draagvlak voor maatregelen die de consument dwingen duurzamer te gaan eten. Dit is vooral het geval als het gaat om minderen met vlees. 

5. Er is nog weinig draagvlak voor technologische landbouwvernieuwing

De consument denkt (nog) niet aan het verbeteren van efficiëntie in het kader van verduurzaming. Nieuwe landbouwtechnologie wordt begroet met een dosis scepsis. Slechts een derde van de consumenten vindt het een goed idee. Technologie zou landbouw minder natuurlijk maken, de boer zijn boterham afpakken, lagere kwaliteit producten opleveren en minder efficiënt zijn. Voorstanders zien het als een goede manier om te voorzien in de groeiende behoefte aan eten.

Meer informatie over het rapport is hier te vinden.


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven