Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Laten zien dat je ook in levensmiddelenindustrie een verschil kunt maken"

Ekoplaza’s huismerk is 5 maanden eerder palmolievrij

Ekoplaza is de eerste supermarkt in de Benelux, waarvan het eigen huismerk met 300 producten nu al voor 99% palmolievrij is. Hiermee ligt de supermarkt vijf maanden voor op de eigen planning en de langetermijnstrategie waarmee ze streven naar het maken een positieve impact op de gezondheid van de planeet en alles en iedereen die daarop leeft.

Steven IJzerman, kwaliteitsmanager bij Ekoplaza (foto rechts): "Bewust voeren we bij Ekoplaza een tweesporenbeleid voor palmolie: ons huismerk is palmolievrij, maar voor de rest van ons assortiment kiezen we voor 100% biologische duurzame palmolie." 

In april dit jaar maakte het World Resources Institute bekend dat alleen al in 2018 twaalf miljoen hectare bos is gekapt, dat zijn veertig voetbalvelden per minuut, waarmee de biodiversiteit en het leefgebied van honderden met uitsterven bedreigde diersoorten, zoals de oerang oetan, de Sumatraanse olifant en tijger, de gorilla en de jaguar, wordt aangetast.

Een deel van die – voor de aarde en mens en dier die daarop leven - rampzalige ontbossing is op het conto te schrijven van de wereldwijde vraag naar palmolie. Palmolie is goedkoop en in potentie relatief duurzaam, omdat de opbrengst per hectare veel hoger is dan die van andere plantaardige oliën. Palmolie heeft een hele hoge opbrengst per hectare (4-10 keer hoger dan andere plantaardige oliën) en voor de teelt zijn relatief weinig bestrijdingsmiddelen en kunstmest nodig. Ook hoeft er weinig geïrrigeerd te worden bij palmolie. Geen andere plantaardige olie scoort op deze milieuaspecten beter dan palmolie. 

RSPO-gecertificeerde biologische palmolie
Steven IJzerman: "Door de maatschappelijke discussie over palmolie zijn we vijf jaar geleden gestart met het palmolievrij maken van ons huismerk. Gaandeweg ontdekten we in het onderzoek naar alternatieven dat het volledig in de ban doen van palmolie geen goed idee is. De positieve impact van palmolievrij op biodiversiteit en klimaat is namelijk te klein of zelfs minimaal. Overschakelen op andere plantaardige oliën betekent namelijk niet per definitie dat er minder landbouwareaal nodig is en dat de ontbossing met alle consequenties voor biodiversiteit en het klimaat stopt. Daarom kiezen we voor de producten in onze winkels voor biologische palmolie, RSPO-gecertificeerd uit Zuid-Amerika. Als signaal naar producenten en leveranciers van palmolie aan de levensmiddelenindustrie hebben we in principe wel alle 300 producten van ons huismerk, uiteenlopend van koekjes, chips, chocola, saus, granola tot kant-en-klaar maaltijden het komend najaar volledig palmolievrij. We moeten alleen nog de etiketten van de laatste paar huismerkproducten aanpassen."

Heleen van den Hombergh, senior expert agro-commodities, die namens IUCNNL adviseert over het gebruik van de RSPO standaard (Round table on Sustainable Palm Oil): "We zien het als een positieve stap om bij palmolie voor biologisch in combinatie met RSPO te gaan. Vorige maand nog hebben wij een rapport uitgebracht waarin verschillende vrijwillige duurzaamheidsstandaarden voor palmolie langs de meetlat gelegd werden om te kijken welke het beste scoren op de striktheid van biodiversiteitscriteria en controle. RSPO kwam daarbij als beste uit de bus. Het is hard nodig dat die duurzaamheidsstandaard op grote schaal, strikt en serieus wordt toegepast." 

"We laten graag zien dat het echt kan"
Directeur Erik Does van Ekoplaza stelt dat winstmaximalisatie nooit een streven is bij de biologische supermarktketen met 83 winkels: "Wel willen we elke dag weer laten zien dat je ook in de levensmiddelenindustrie een verschil kunt maken. Door transparant te zijn naar onze klanten over de herkomst van alle ingrediënten en hen de kans te bieden om te kiezen voor producten die een positieve impact hebben. Het is echt niet eenvoudig, ook wij werken daar hard voor, maar het kan wel. Echt!"

Upcycling van Engelse Rangtan-viral
Ekoplaza gaat haar klanten informeren over deze mijlpaal via haar winkels en via Social Media. Om dit positieve nieuws kracht bij te zetten, vraagt Ekoplaza de komende maanden de aandacht van consumenten voor de rampzalige gevolgen van niet-duurzame palmolie via de bekende Rang-tan-animatievideo van de Engelse supermarktketen Iceland, die vorig jaar wereldwijd viral ging. Actrice en dierenactiviste Georgina Verbaan sprak de Nederlandse versie in.

Voor meer informatie: www.ekoplaza.nl/palmolie 

Publicatiedatum: