"Ik was behoorlijk nerveus, kende de Bondskanselier immers alleen van televisie"

Een biologische curryworst voor Angela Merkel

Wat curryworst en algemeen belang met elkaar te maken hebben? De Duitse Bondskanselier Angela Merkel en circa 2000 andere gasten uit politiek en maatschappij hebben het tijdens het Hessenfest in Berlijn beleefd: het Hephata-barbecueteam heeft daar bio-worsten uit sociale landbouw gegrild en geserveerd.

De opluchting is van de gezichten van Klaus Vogt en Sven Metzner af te lezen. "Ik was behoorlijk nerveus", zegt Klaus, medewerker van de Hephata-werkplaatsen voor mensen met een beperking. "Tot nu toe kende ik de Bondskanselier immers alleen van televisie", vult hij aan. Sven zegt stralend: "Als er nog een keer zo'n actie wordt gehouden, wil ik er perse weer bij zijn." Samen met de Hephata-directeuren Maik Dietrich-Gibhardt en Judith Hoffmann hebben de twee mannen Bondskanselier Angela Merkel en andere toppolitici uit Berlijn en Wiesbaden tijdens het traditionele Hessenfest een bio-curryworst uit de Hephata-slagerij Alsfelder Biofleisch geserveerd. Daarbij werden zij over de herkomst van de worst geïnformeerd.

Het bijzondere aan de curryworst als uithangbord van het Hephata-productmerk 'Für Uns': ze komt uit de sociale landbouw van de Hephata diaconie, die in zes Bioland-bedrijven meer dan 200 mensen met en zonder beperking werk verschaft. Bij deze bedrijven en bij Alsfelder Biofleisch worden mensen met verschillende hulpbehoeftes bij hun beroepsontwikkeling ondersteund en doelgericht geholpen. Sommigen kunnen daarna de eerste stap richting de arbeidsmarkt maken. Het belangrijkste maatschappelijke doel is om ook op de lange termijn voor mensen met een beperking de deelname aan het arbeidsleven mogelijk te maken.

Duizend curryworsten in vijf uur
Circa 1000 geserveerde curryworsten in vijf uur tijd: dat is aan het einde van het Hessenfest de balans van het barbecueteam waarin naast Sven en Klaus nog vier verdere personen meegewerkt hebben: Vitali Glock, Lena Meisner, Caroline Shirley Brinkmann en Thomas Merle. Mensen loofden de smaak van de worst maar ook inhoudelijk heeft de worst de Hephata-boodschap bewezen die in grote letters op de snackwagen geschreven staat: 'So lecker schmeckt Gemeinwohl' (Zo lekker smaakt het algemeen belang).

Bron: Giessener Allgemeine


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven