Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Vrees voor versterking prijzenoorlog en schaarste

Ex-profvoetballer Philipp Lahm start bio-offensief met Aldi

Bio-producten worden steeds belangrijker in het assortiment van Aldi. Dit zorgt voor onrust in de biologische markt, aangezien de Duitse discounter andere spelers op de markt schrik aanjaagt met zijn bodemprijzen. Aldi is al marktleider in Duitsland en Aldi Nord en Aldi Süd richten zich nu op Europa.

Onlangs sloot Aldi Duitsland nog een deal met Schneekoppe, een producent van diverse bio-producten. De bedoeling is om dit merk een plaatsje te gaan geven in de schappen van de discounter. De actie is een groot succes, onder meer omdat voormalig profvoetballer en Duits international Philip Lahm hoogstpersoonlijk deze samenwerking promootte. Hij trok hiervoor een Aldi-schort aan en stond in de keuken naast allerlei bio-producten van Schneekoppe. Lahm was in Duitsland altijd ontzettend populair en is sinds 2018 eigenaar van Schneekoppe.

Philipp Lahm.

"Aldi slaat hiermee twee vliegen in één klap. De discounter profiteert van het goede imago van Philipp Lahm, en tegelijkertijd versterkt de keten zijn biologisch assortiment met het merk Schneekoppe", zegt Martin Fassnacht van de Wirtschaftshochschule WHU.

Nervositeit
De verkoop van dit merk bij Aldi zorgt wel voor enige onrust op de biologische markt, want trouw aan de Aldi-filosofie pakt de discounter ook in dit segment uit met sterk verlaagde prijzen en kortingen die soms oplopen tot 30%. De achterliggende tactiek is duidelijk: Aldi wil biologische kopers aantrekken en hoopt erop dat ze naast de geadverteerde bio-producten ook nog andere artikelen in hun winkelwagentje zullen leggen.

Veel producenten en verkopers van biologisch voedsel zien de recente ontwikkelingen met lede ogen aan en vrezen prijsstijgingen door schaarste aan grondstoffen. Aldi's agressieve aanpak zou de prijzenoorlog nog verder kunnen versterken.

Publicatiedatum: