Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Natuurvoedingswinkelier Rob Zentveld:

"Ik vertrouw de supermarkten niet"

Suiker is de afgelopen jaren steeds minder populair geworden. Toch is cacao in populariteit gestegen volgens recent onderzoek van de ABN-AMRO. Zo namen de verkoopwaarden van chocoladerepen met twintig procent toe. Dit komt doordat cacao wordt gezien als 'superfood', consumenten associëren chocolade met gezondheid. Op deze trend heeft Rob Zentveld van natuurvoedingsspeciaalzaak GoodyFood in Hilversum dan ook jarenlang ingespeeld.

Rob zit ruim 40 jaar in de biologische branche. GoodyFood is een biologische winkel die zich richt op eerlijke producten. Hierbij wordt ook gekeken naar gezondheid. "We kijken ernaar of producten niet stijf staan van de suikers. Ik juich toe dat mensen nadenken over gezond eten, ik zie dat als een enorm pluspunt."

Hij denkt dat snoep minder populair is geworden doordat mensen beter letten op wat ze eten. "Er is de laatste tijd heel veel te doen geweest rondom de gezondheid van snoep. Snoep is niet bepaald gezond voor je. Je kunt beter een stuk fruit eten."

De eigenaar herkent zich in het onderzoek en ziet ook dat snoep steeds minder verkocht wordt in zijn winkel. De cacaoproducten zijn daarentegen nog steeds erg gewild. "Er zijn momenten dat het niet is aan te slepen, zeker bij kortingsacties. Daarnaast gaan de chocoladetruffels snel over de toonbank." GoodyFood heeft dan veel variaties aan cacaoproducten. "We hebben chocolade in alle soorten en maten: van chocoladerepen tot aan chocoladetruffels."

De reden voor deze grote vraag ligt volgens Rob bij het imago van cacao: "Chocolade wordt beschouwd als gezond en dat is ook uit onderzoek gebleken. Daardoor is er ook een groot publiek voor cacao” Op deze vraag probeert Rob al jaren in te spelen. “Wij hebben veganistische en suikervrije chocoladerepen, maar ook cacaopoeders en rauwe chocolade. De rauwe chocolade was een enorme hype, daar hebben we toen zo veel mogelijk op ingezet."

Hij is positief over deze trend. "Ik juich toe dat mensen nadenken over gezond eten. Voor ons is belangrijk dat producten afkomstig zijn van biologische landbouw. En als het dan fairtrade is, is het helemaal fantastisch. Als mensen hier hun gezonde producten kunnen vinden en daar bewust benieuwd naar zijn, dan is dat een groot voordeel." Zelf houdt hij ook niet zo van zoetigheden. "Ik ben eigenlijk helemaal niet zo'n snoeper."

Soms haalt GoodyFood wel gekke producten binnen volgens Zentveld. "We hadden een tijd geleden chocolade met bloemetjes, die hebben we nu niet meer." Ook heeft GoodyFood allerlei poeders van exotische vruchten "Ik weet soms niet eens wat deze poeders zijn. Ik denk dan: bestaat dat ook al?" Over zulke producten is hij dan ook sceptisch. "Je moet je zien te voeden met datgene wat uit de omgeving komt. Bij fruit dat van heide en verre komt, moet je je afvragen of je daarmee gevoed wilt worden, aangezien dit fruit een grote afstand heeft afgelegd en er vaak grote bossen hiervoor worden gekapt. Wij kijken naar de afkomst van het product. Ze leggen vaak wel een grote afstand af maar wij zorgen er wel voor dat er geen bossen voor onze producten zijn gekapt."

Concurrentie
In het rapport van de ABN-AMRO is te lezen dat er steeds meer wordt geïnnoveerd met chocoladeproducten en er veel nieuwe chocoladewinkels opkomen. Rob herkent zich hier niet in en heeft dan ook geen last van concurrentie binnen de cacao-industrie. "Op het gebied van cacao merk ik niet zozeer iets van concurrentie, op andere gebieden wel." Zo gaan mensen soms toch liever naar een reguliere supermarkt. "Als iemand zes kilometer van ons vandaan woont, dan haalt diegene liever zijn biologische brood bij de plaatselijke supermarkt dan bij onze biologische winkel."

De winkeleigenaar denk niet dat andere supermarkten zich meer gaan inzetten op biologische producten. "Reguliere supermarkten gaan ons niet evenaren. Dat wil ik ook niet, want ik vertrouw de supermarkten niet. De wereld wordt niet verbeterd door deze winkels. Ze hebben maar één doel: Aandeelhouderswaarde."

Hij zou daarentegen wel een voorstander zijn van meer biologische Fairtrade winkels. "Ik denk echter niet dat dat haalbaar is. Je hebt een bepaald volume nodig om een goede Fairtrade winkel te kunnen beginnen, zeker als je ook verse producten wilt gaan verkopen. Anders heb je straks een oude komkommer en een verlepte krop sla ergens tussen liggen. Dat vindt de klant niet fijn."

Auteur: Camiel Beekers, Hilversum.hu.nl

Publicatiedatum: