Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Marktaandeel bio-producten op 9,9%

Voor meer dan 3 miljard Zwitserse frank aan Bio Suisse-levensmiddelen verkocht

In het afgelopen jaar steeg de omzet die behaald werd met levensmiddelen van het merk Bio Suisse voor het eerst naar meer dan 3 miljard Zwitserse frank (2,67 miljard euro). Het bio-marktaandeel steeg naar bijna 10 procent. Eind 2018 teelden 6719 Zwitserse bedrijven volgens bio-richtlijnen, 300 meer dan een jaar eerder. Dat meldt www.schweizerbauer.ch.

2018 was een goed jaar voor Bio Suisse. "De omzet met bio-levensmiddelen is afgelopen jaar met 13,3 procent gestegen naar meer dan 3 miljard Zwitserse frank", zegt Balz Strasser, directeur van Bio Suisse. Daarmee bereikten de bio-producten een marktaandeel van 9,9 procent.

In de Zwitserse retail waren Coop en Migros ook in 2018 weer de drijvende kracht achter de groei, zij behaalden drie kwart van de bio-omzet. De omzet die behaald werd met bio-producten (Naturaplan) steeg naar 1.394 miljoen Zwitserse frank (+16,3%). In 2018 vierde Coop haar 25-jarig jubileum. Dit had een stijging van het marktaandeel naar 45,4 procent tot gevolg (2017: 44,3%). Migros behaalde een omzet van 990 miljoen Zwitserse frank (+11,4%) en had een aandeel van 32,3 procent aan de bio-markt (2017: 32,8%).

Per hoofd van de bevolking kocht men in 2018 voor 360 Zwitserse frank (circa 320 euro) bio-levensmiddelen, 40 Zwitserse frank meer dan in het voorgaande jaar. Volgens Bio Suisse zijn alle productgroepen gegroeid. Het hoogste marktaandeel werd net als in de voorgaande jaren bij eieren bereikt (27,6%). Gevolgd door vers brood (25,3%), en op de derde plaats groenten/salades/aardappelen (21,8%).

Ook wat betreft het aantal bio-telers registreert Bio Suisse een record. Eind 2018 teelden 6719 bedrijven volgens de Bio Suisse-richtlijnen, 296 meer dan eind 2017. Begin 2019 zijn er opnieuw 370 bedrijven bijgekomen. Daarmee telen nu 7100 bedrijven volgens bio-richtlijnen. Op 15,4 procent van het Zwitserse landbouwareaal wordt biologisch geteeld. In het dalgebied werd voor het eerst de grens van 10 procent biologische landbouw overschreden. In het berggebied teelde men op 25 procent van het areaal volgens bio-criteria.

Publicatiedatum: