200 kilo bio-avocado in elektrische auto van Málaga naar Zweden

Pelle Lundborg is een succesvolle Zweedse ondernemer die in december 2006 naar het Spaanse Málaga verhuisde. Hij heeft zich momenteel gedeeltelijk teruggetrokken uit zijn bedrijf, THQ Nordic, dat 25 jaar geleden werd opgericht en gespecialiseerd is in het ontwerpen van videogames. Lundborg is echter ongedurig van aard en besloot een jaar geleden een teeltbedrijf in Carratraca te kopen, dat hij de naam Solmark gaf. Zijn doel is om hoogwaardige biologische producten te telen en deze naar Zweden te exporteren. Eén van zijn eerste promotie-acties voor deze onderneming is op zijn minst opvallend te noemen.

Afgelopen donderdag (21 maart) vertrok Lundborg in een 100% elektrische auto, een Tesla model 3, om een reis van 3.700 kilometer te gaan maken naar zijn geboortestad, Linkoping. In de kofferbak nam hij 200 kilo avocado mee, die hij de dag ervoor had geoogst op een teeltbedrijf in Pizarra aangezien de bomen op zijn eigen bedrijf jong zijn en nog geen fruit opleveren. "Het idee is om te laten zien dat het fruit van het teeltbedrijf naar de deur van de Zweedse klant kan worden verzonden en dat zonder ecologische voetafdruk", aldus de ondernemer. Naast dat het een marketingstunt is, ziet Lundborg de onderneming ook als een leuke, interessante en filantropische actie. "Het gaat om het promoten van het bedrijf, maar ook om het verbeteren van het milieu, het veranderen van mentaliteit en om te laten zien dat het mogelijk is", legt hij uit.

De ondernemer reisde samen met een vriend en de tocht kon in realtime gevolgd worden via de Facebookpagina van Solmark.

Solmark

Lundborg kocht 15 hectare aan grond op het platteland om los te komen van "het stressvolle leven". Hij trof echter grote bergen afval aan en een omgeving in sterke staat van verwaarlozing. Sindsdien gaat het om een nieuw levens- en bedrijfsproject, waarin hij olijfolie naar Zweden exporteert als een delicatesse. Daarnaast heeft hij een sponsorprogramma opgezet voor olijfbomen, waarin sponsors meer kunnen leren over het vervaardigingsproces. "Olijfolie is nog steeds een exotisch product voor de Zweden".

Verder heeft Lundborg zich ten doel gesteld de ontvolking in Carratraca en in andere gemeenten in de regio tegen te gaan. Dit wil hij doen door middel van de directe export naar Zweden van kleine partijen tropisch fruit (zoals avocado en cherimoya) met een biologisch keurmerk, iets waarnaar veel vraag is in Scandinavië. "Momenteel komt het fruit altijd aan vanuit verre landen, in containers, waardoor de kwaliteit niet goed is". Vandaar dat de ondernemer koos voor de avocado als het sterproduct van zijn promotie-actie. 

Bron: diariosur.es


Publicatiedatum:


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven