Inkoopfrequentie daalt, buitenshuisconsumptie stijgt

Vijfentwintig jaar inkopen doen in Oostenrijk: megatrends convenience en bio

Sinds vijfentwintig jaar geven Oostenrijkse huishoudens hun inkopen door aan 'RollAMA'. Momenteel doen er 2.800 huishoudens mee. Dit huishoudpanel levert waardevolle gegevens over het inkoopgedrag van de Oostenrijkers. Naar aanleiding van het vijfentwintigjarig bestaan van het marktonderzoeksbureau en het AMA-keurmerk werden de veranderingen op de lange termijn geanalyseerd, meldt amainfo.at. Convenience en bio zijn een trend. De mensen doen minder vaak inkopen, de buitenshuisconsumptie stijgt.

De aandelen van de afzonderlijke productgroepen gesorteerd naar waarde zijn sinds vele jaren relatief constant. De omzet die behaald wordt met kant-en-klaargerechten, aardappelen, groenten en fruit is sinds 2003 sterker gegroeid dan die van overige productgroepen. Qua hoeveelheid neemt de inkoop in de levensmiddelenhandel echter af. "Er wordt minder thuis gekookt en gegeten dan vijftien jaar geleden. Daarvoor in de plaats stijgt de buitenshuisconsumptie“, analyseert Micaela Schantl, die het AMA-marktonderzoek leidt, de langetermijngegevens. 

De daling van de inkoophoeveelheid hangt echter ook samen met de daling van de inkoopfrequentie. Terwijl de deelnemers aan het huishoudpanel tien jaar geleden gemiddeld 145 keer per jaar boodschappen gingen doen, deden zij dat in 2018 nog maar 129 keer.

Wanneer men de prijzen voor een kilogram levensmiddelen uit het RollAMA-onderzoek over de afgelopen vijftien jaar vergelijkt, valt een uiteenlopende ontwikkeling van de prijsindex op. De prijzen van aardappelen, groenten en fruit zijn iets bovengemiddeld gestegen. Vlees en worst evenals zuivelproducten vertonen vergeleken bij de andere productgroepen een beneden gemiddelde prijsontwikkeling.

Handelsconcentratie stijgt
De bijzonderheid aan het Oostenrijkse handelslandschap – de sterke concentratie op drie grote aanbieders – heeft zich over de lange termijn gezien versterkt. In 2018 was bijna 88 procent van de marktaandelen in handen van de top 3 van de handelsbedrijven, in 2003 lag deze waarde nog onder de tachtig procent.

Bio is belangrijker geworden
Doordat de levensmiddelenhandel is begonnen met het aan gaan bieden van een bio-assortiment, heeft de levensmiddelenhandel bovendien wezenlijk bijgedragen aan het succesverhaal van biologische levensmiddelen. In twee decennia is het bio-aandeel van 2,7 naar bijna negen procent meer dan verdrievoudigd. Bio-producten hebben tegenwoordig een heel andere positie binnen onze maatschappij dan twintig jaar geleden.

Trend lokaliteit: gekomen om te blijven
Uit begeleidende onderzoeken van het marktonderzoeksbureau is een andere megatrend af te lezen: lokaliteit is een grote trend. Sinds meerdere jaren groeit bij de consumenten de overtuiging dat producten uit de regio c.q. uit Oostenrijk verder aan betekenis zullen winnen.

 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven