Joris (De Groene Wijzer):

"Vroeger kon je je als biowinkel onderscheiden door je aanbod"

Jos en Maria namen twintig jaar geleden een biowinkel over in Brasschaat. Dat werd De Groene Wijzer. Hun grootste uitdaging? Als zelfstandige biowinkel het onderscheid blijven maken in hun assortiment en hun contact met klanten. "We doen al 20 jaar eigenwijs ons eigen ding. En zo kennen onze klanten ons."

Joris en Maria drukten hun stempel op de zaak. Joris: "Onze zaak 'De Groene Wijzer' is sinds 1998 gestaag gegroeid. In 2007 hebben we de winkel fors verbouwd tot een winkeloppervlakte van 200 vierkante meter vandaag."

Joris en Marie hebben niet enkel hun winkel zien veranderen, ook de context is geëvolueerd. Joris: "In die 20 jaar is de aandacht voor ecologie en bio sterk toegenomen. Alleen vertaalt zich dat niet altijd naar de praktijk. We ondervinden veel concurrentie van supermarkten en winkelketens. Die spelen ook sterk in op bio."

Fotografie: Astrid Agemans voor Bioforum Vlaanderen/Bio Mijn Natuur

Veel zorg en eerlijkheid
Joris: "Liefst zouden we vooral een kwalitatief basisaanbod voeding aanbieden, maar basisproducten als deegwaren, melk of eieren vind je natuurlijk ook in de supermarkten. We kiezen ook heel bewust voor bepaalde producten, omdat ze een mooi verhaal vertellen of omdat ze met veel zorg en eerlijkheid worden gemaakt. Alleen leidt die keuze soms tot de perceptie dat we duur zijn."

Het is voor een onafhankelijke biowinkel de opdracht om het onderscheid te blijven maken, maar dat blijkt een enorme uitdaging. Joris: "Vroeger kon je je als biowinkel onderscheiden door je aanbod. In het begin kwamen mensen naar hier voor onze vegetarische producten, later voor ons glutenvrij aanbod of onze speltproducten. Maar supermarkten pikken vandaag de dag deze tendensen veel sneller op, zodat wij ons ook steeds sneller moeten heroriënteren."

Fotografie: Astrid Agemans voor Bioforum Vlaanderen/Bio Mijn Natuur

De waan van de dag
Een biowinkelier leert dus best kort op de bal te spelen. Bij de Groene Wijzer hadden ze vorig jaar nog een heel rayon glutenvrije producten, terwijl dat intussen beperkt is tot één rek. Zeker bij glutenvrije producten kwam de concurrentie van webwinkels. Tegelijkertijd willen ze niet te hard meegaan in de waan van de dag. Joris: "We blijven trouw aan onze leveranciers. Een goede leverancier neemt een product pas op in zijn assortiment als het aan een aantal kwaliteitscriteria voldoet."

Al jaren vinden klanten bij de Groene Wijzer een mooi aanbod van noten en zuidvruchten in bulk. Joris: "Dat werkt duidelijk. Mensen kunnen zelf bepalen hoeveel ze nodig hebben en het is voordeliger. Als winkelier steek je daar meer tijd in, maar als de klanten tevreden zijn, zijn wij dat ook."

Fotografie: Astrid Agemans voor Bioforum Vlaanderen/Bio Mijn Natuur

Eigenwijs zijn
In 2018 bestaat De Groene Wijzer 20 jaar. Naar aanleiding daarvan beloonden ze in oktober hun vaste klanten. 20 dagen lang gaven ze 20 procent korting op tal van producten.
Joris: "We hadden er meer van verwacht. Klanten hadden precies geen boodschap aan die korting. Op onze laatste promodag bakte Maria wafeltjes en dat vonden ze geweldig. We hebben de indruk dat we onze klanten enthousiaster maken met wat lekkers en feestelijk dan met grote kortingen."
Joris besluit: "Als zelfstandige winkel is het niet altijd makkelijk en dus moet je als winkelier een beetje koppig en eigenwijs zijn. We doen al 20 jaar ons eigen ding. En zo kennen onze klanten ons."

Bron: Bio Actief 41 via Bio Mijn Natuur


Publicatiedatum:


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven