Duitsland: Lidl wil samenwerking met Bioland verder uitbouwen

Sinds de start van de samenwerking tussen Lidl en Bioland in Duitsland in oktober 2018 biedt Lidl Duitse Bioland-producten op brede basis aan. Voor de verdere ontwikkeling hiervan zijn telers en producenten nodig die hun bedrijf volgens Bioland-richtlijnen runnen en daarmee voor voldoende aanbod aan Duitse bio-producten zorgen, deelt de discounter mee.

Maar voordat een boer lid kan worden van Bioland, moet hij met zijn bedrijf 100 procent overstappen op de biologische werkwijze en werken volgens de strenge Bioland-criteria. Friedlinde Gurr-Hirsch, staatssecretaris in het ministerie van landelijke ruimte en consumentenbescherming van deelstaat Baden-Württemberg, liet zich daarom op het Bioland-melkveebedrijf van Ralf Bund in Wertheim informeren over de maatregelen die getroffen moeten worden bij het overstappen van conventionele voorschriften naar Bioland-criteria. "De eisen aan de boeren stijgen, zodat de bedrijven zich toekomstgericht op moeten stellen. Kwaliteit en duurzaamheid zijn daarbij twee beslissende componenten", zei Gurr-Hirsch volgens een Lidl persmededeling.

Foto: Lidl

Verschillen met het EU-biokeurmerk
"Als het gaat over melkproductie, hebben wij Bioland-producenten een duidelijke regel: onze koeien moeten altijd als het kan in de weide staan. Buiten rondlopen zorgt niet alleen voor gezondere dieren en een dierwaardige dierhouderij, maar ook voor betere melk", meent melkveehouder Ralf Bund. Daarnaast hebben de koeien een eigen voederplek en een met stro en zaagsel volgestrooide ligplaats.

Uitsluitend voeren met kuilvoer is verboden, in plaats daarvan krijgen de dieren overwegend voedergewassen en gras. Kalveren worden minstens drie maanden met melk grootgebracht. Het doel is ook dat de dieren een lang leven mogelijk gemaakt wordt en er sprake is van een aangemeten melkproductie. "Bij onze koeien zetten we in op een lang leven in plaats van op maximale prestaties op de korte termijn. Zo geeft een Bioland-koe jaarlijks gemiddeld 15 tot 20 procent minder melk dan een conventionele melkkoe."

Bij een bedrijf met het EU-bio-keurmerk hebben de melkkoeien weliswaar ook de mogelijkheid om naar believen op de weide te lopen, maar natuurlijk materiaal strooien is echter slechts in het rustgebied voorgeschreven en het voeren met kuilvoer is niet geregeld.

"Vergeleken bij conventionele of EU bio-criteria is het vervullen van de Bioland-richtlijnen met een meerwaarde verbonden, die we met eerlijke inkoopprijzen belonen. We vinden het belangrijk dat de boeren en iedereen die bijdraagt aan de leveringsketen voldoende bedrijfsinkomsten kunnen behalen", zegt Jan Bock, inkoopleider bij Lidl Duitsland. "Tegelijkertijd maken we het met onze verkoopprijzen voor veel klanten en consumenten mogelijk om sneller voor Duitse bio-producten te kunnen kiezen. Met een stijgende vraag willen we het aandeel van bio-producten in de handel definitief uit de niche halen en het voor meer boeren mogelijk maken om duurzaam over te stappen naar de bio-werkwijze."

Bron: www.topagrar.com


Publicatiedatum:


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven