Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Programma Sustainable Foods Summit Europe bekendgemaakt

Tijdens de Europese editie van de Sustainable Foods Summit (http://sustainablefoodssummit.com/europe/) zullen nieuwe technologieën, voedselingrediënten en groene verpakkingen tentoongesteld worden en voor het eerst zal het evenement de slechte invloed van nieuwe technologieën op de duurzame voedselproductie en marketing gaan bespreken. Het programma bestaat uit vier sessies met ieder een eigen thema.

Nieuwe technologieën

Toby Pickard, hoofd Inzichten, Innovatie en Toekomst bij IGD, begint deze sessie met een presentatie over digitale trends en innovaties. Hij zal uitleggen hoe technologie voor snelle en radicale veranderingen zorgt in de food retail. Daarnaast zal hij inzichten bieden in hoe datasets van klanten, kunstmatige intelligentie en machinaal leren in de winkel gebruikt kunnen worden.

Jaarlijks worden ongeveer zes miljard mannelijke kuikens gedood omdat ze van het verkeerde geslacht zijn. Martijn Haarman van Seleggt zal zijn nieuwe geslachtsidentificatietechniek introduceren waarmee het doden van mannelijke kuikens niet langer nodig is. De details van de technologie zullen worden uitgelegd en er wordt gekeken hoe dit nu en in de toekomst gebruikt kan worden om op ethische wijze eieren te produceren. Door de toenemende zorgen over fraude, zal er ook een update worden gegeven over analytische hulpmiddelen voor voedsel authenticiteit en veiligheid. Wayne Johnson van OAL Connected gaat de vooruitzichten voor kunstmatige intelligentie in de voedingsindustrie bespreken. Andere onderwerpen die besproken zullen worden zijn: het gebruik van een blockchain voor traceerbaarheid, mobiele apps voor duurzame voedingsmiddelen, succesverhalen van digitale marketing, en de implicaties en risico's van big data.

Duurzame waarde van ingrediënten

Tijdens deze sessie worden nieuwe ingrediënten tentoongesteld die van toegevoegde waarde zijn voor voedingsmiddelen en dranken. Veronica Guerra, marketing- en communicatiemanager bij Agrasys, zal uitleggen hoe ze een nieuwe, duurzame soort ontbijtgranen hebben gecreëerd. Tritordeum is geproduceerd met traditionele kweektechnieken en heeft een lagere ecologische impact en een hogere voedingswaarde dan andere vergelijkbare ontbijtgranen. Sinds de lancering in 2017 heeft het product dan ook vele prijzen gewonnen (inclusief de prijs voor Sustainable Ingredient bij de 2018 Sustainable Food Awards).

Aangezien plantaardige voeding steeds populairder blijft worden in de voedingsindustrie, wordt er ook een update gegeven over nieuwe plantaardige proteïnen. Ook worden de voordelen en toepassingen van hennep-ingrediënten besproken. De andere aanwezige sprekers zullen onderwerpen als leveringsketens voor biologische ingrediënten, de ethische inkoop van smaakstoffen, en de opkomst van duurzame ingrediënten gaan bespreken.

Oplossingen voor 'groene' verpakkingen

Het groeiende consumentenbewustzijn over de vervuiling die plastic veroorzaakt heeft verpakkingen bovenaan de duurzaamheidsagenda van veel voedsel- en drankenbedrijven gezet. Het gebruik van levenscyclusanalyses om de ecologische impact van verpakkingen te meten zal worden besproken, gevolgd door een onderzoek over 'eco-design' aanpakken en duurzame materialen. Andy Sweetman, verkoop- en marketingmanager bij Futamura zal laten zien hoe hun op cellulose gebaseerde materialen gebruikt kunnen worden in flexibele verpakkingen.

TerraCycle zal informatie geven over zijn nieuwe winkel- en recyclingplatform, genaamd Loop. Het nieuwe systeem, dat gelanceerd is in januari, zorgt ervoor dat voedsel- en drankenbedrijven niet langer wegwerpplastic hoeven te gebruiken. Paul Hendriks van EOSTA zal daarnaast aanwezig zijn om hun Natural Branding concept te delen. Dit laserteken wordt gebruikt op biologische groenten en fruit en heeft in zijn eerste 18 maanden al 6,3 miljoen plastic units en 396.000 kg aan koolstofuitstoot bespaard.

Update over duurzaamheid en eco-labels

Amarjit Sahota, de oprichter en directeur van Ecovia Intelligence (organisator van het evenement) zal een update geven over biologische en eco-labels op de voedselmarkt. Hoewel biologisch het meest dominante eco-label is, zal hij laten zien dat het aantal verschillende soorten labels snel toeneemt. Robert Verkerk, de oprichter en directeur van de Alliance for Natural Health International, zal een link maken tussen duurzame voeding en gezondheidszorg. Hij zal oproepen tot een verschuiving in de denkwijze van de duurzame gezondheidszorg, en zal de Health Sustainability Blueprint gaan presenteren.

Andere sprekers zullen de opkomst van plantaardige 'slagers', voedingsmiddelen in een circulaire economie, uitdagingen op het gebied van duurzaamheid en een retail case study gaan bespreken. Duurzaamheid wordt vaak gelinkt aan 'het juiste doen', maar je zou ook kunnen zeggen dat een dergelijk groter goed geworteld is in eeuwenoude wijsheid. Julian Baggini, filosoof en auteur, zal daarom belangrijke lessen over duurzaamheid in de werken van Aristoteles en Confucius gaan bespreken.

Over de Sustainable Foods Summit

Het doel van de Sustainable Foods Summit is om nieuwe horizonnen voor eco-labels en duurzaamheid binnen de voedingsindustrie te creëren door belangrijke problemen in de industrie op hoog niveau te bespreken. De 11e Europese editie van het evenement zal op 13 en 14 juni 2019 worden gehouden in het Radisson Blu Hotel in Amsterdam.

Andere edities van deze internationale serie vinden plaats in Azië (2-3 september, Bali), Latijns-Amerika (28-29 november, São Paulo), en Noord-Amerika (22-23 januari, San Francisco). Meer informatie is beschikbaar op www.sustainablefoodssummit.com

Over de Sustainable Food Awards

De Sustainable Food Awards zullen tegelijkertijd gehouden worden met de Europese editie van de Sustainable Foods Summit. Deze prijsuitreiking vindt plaats op de avond van 13 juni 2019 en is bedoeld om erkenning te geven aan bedrijven die helpen om een duurzame voedingsindustrie op te bouwen. Meer informatie over de Awards is te vinden op www.sfawards.com

Bron: Ecovia Intelligence

Publicatiedatum: