Tholen - Na heel wat jaren in Malmö, vond de Nordic Organic Food Fair dit jaar voor het eerst plaats in Stockholm. Op 9 en 10 oktober presenteerden ook 17 Nederlandse exposanten zichzelf aan het toegestroomde publiek op de Nordic Organic Food Fair en The Good Food Fair. Volgens de beursorganisator was de verhuizing bedoeld om het evenement dichter bij grote Zweedse retailers in Stockholm te brengen en de bereikbaarheid vanuit andere grote Scandinavische steden te verbeteren. Biojournaal vroeg wat Nederlandse exposanten, waaronder twee beursdebutanten, naar hun ervaringen.
Eén van hen geeft aan dat de verwachte toename van retailers in zijn ogen uitbleef. En een andere exposant bevestigt dat ondanks een toename van Zweedse winkeliers, de beurs voor zijn gevoel niet drukker bezocht werd dan voorgaande jaren. Hij wijst tevens op een afname van Deense en Noorse bezoekers door de moeilijkere bereikbaarheid vergeleken met Malmö, en merkt op dat dit past in de trend van slechter bezochte beurzen sinds de coronapandemie.
Mojo Maté
Mojo Maté debuteerde op de Nordic Organic Food Fair. Het was voor het jonge merk zelfs de eerste buitenlandse beurs. David Damman: "Het was erg leuk om tussen allerlei biologische ondernemers te staan van over de hele wereld. Interessant waar de focus op ligt in Scandinavië! Voor ons was het ook een geslaagde beurs, onze eerste beurs in het buitenland, in een markt waar veel draait om kwaliteit. De beurs heeft een hoge kwaliteit aan bezoekers, naast leuke biologische zaken, spreek je ook inkopers van de grootste supermarkten. Mooi om alle variatie te zien in de biologische sector."
David Damman en Lars van Kranenburg stonden met hun Mojo Maté op de beurs in Stockholm
TerraSana
Boudewijn van der Kroft stond namens TerraSana op de beurs. Hij kijkt terug op 'weer een goede beurs'. "In korte tijd ontvang je veel zelfstandige winkels en geïnteresseerden uit met name Zweden maar ook IJsland en Finland die we allemaal onze nieuwe producten konden laten zien en proeven. Zo was men ontzettend enthousiast over onze 3 nieuwe Indiase sauzen, Tikki Masala – Korma en Madras, die zelfs koud geproefd goed in de smaak vielen. Maar ook onze nieuwe receptuur van pesto rosso die sinds enkele maanden plantaardig is geworden conform ons doel om het hele assortiment plantaardig te maken met een goede smaak, werd goed ontvangen."
Boudewijn van der Kroft en Belinda Barnhard
Verder kon men proeven van de 3 mix, notenpasta bestaande uit cashew, amandel en hazelnoot. "En we hadden een nieuwe notenpasta-smaak waar we in januari mee de markt op zullen komen. Deze nieuwe smaak was echt een succes en velen die het proefden vroegen of ze het potje, wat we als test uit de productie hadden meegenomen, niet konden houden en of het niet eerder geïntroduceerd kon worden. Doordat ook onze groothandels langskwamen uit de Nordics konden we meteen producten waar men enthousiast over was listen omdat er vraag vanuit de winkels kwam."
TerraSana stond vorig jaar voor het eerst sinds jaren weer op de Nordic Organic Food Fair. Boudewijn: "Uiteraard hebben we ook enkele interessante leads gesproken en is het altijd afwachten wat daar uit komt. In ieder geval was het wel goed om na vorig jaar, wat voor ons de eerste keer sinds jaren was, ook dit jaar weer van de partij te zijn. De overgang naar Stockholm zou tot meer retailers hebben moeten leiden, maar dat was niet te merken. En doordat het voor de Denen nu een stuk verder reizen is dan Malmö weet ik niet of dit de juiste keuze is geweest en echt zijn vruchten heeft afgeworpen. Het was bij tijd en wijlen druk maar zeker niet de volledige 2 dagen."
Horizon Natuurvoeding B.V.
Ruben de Wit, reageerde afgelopen donderdag als volgt namens Horizon Natuurvoeding B.V.: "Het was een goede beurs voor ons, we stonden op een mooie plek en hebben diverse nieuwe Scandinavische contacten gemaakt waardoor we de beurs zeker gaan terug verdienen. Maar in algemeenheid vielen de bezoekersaantallen tegen. Hoewel er meer winkeliers waren - wat leuk is voor de Zweedse groothandels - was de beurs niet drukker dan vorig jaar. Er waren maar weinig Denen en Noren, omdat Stockholm slechter voor hen is te bereiken dan Malmö. Het past helaas in de trend dat beurzen slechter worden bezocht sinds corona. Steeds meer bedrijven gebruiken hun marketingbudget voor social media en dat gaat ten koste van beurzen. Komend weekend staan we op de BioNord, de laatste keer voor onze beurs medewerkers Jeroen en Alise Kramer, benieuwd hoe de bezoekersaantallen daar zullen zijn."
Ruben de Wit en Meru Minnee, stagiaire commerciële economie die onderzoek verricht onder klanten
Riverside International (Made Good)
Ook Riverside International debuteerde op de beurs in Zweden, met het merk Made Good. Tim Laarman: "De beurs was voor ons een succes. We hebben interessante potentiële klanten gesproken uit IJsland, Zweden en Finland. We deden voor de eerste keer mee, waardoor het even aftasten was hoe het zou lopen voor ons, maar de eerste indrukken zijn dus positief. We hebben op de beurs onze nieuwe single serve gepromoot." (Made Good mornings, soft baked oat bars met chocolate chip).
Tim Laarman, Donny Wolff en Majela Polak stonden namens Made Good op de beurs
Het beursteam van Tradin Organic Agriculture: Jona Hamming, Marlon Daan, Toine Heetkamp. Dit was inmiddels al de achtste deelname voor Tradin en dit jaar in een nieuw jasje. Jona omschrijft de beurs als 'een biologische beurs met altijd kwalitatief goede gesprekken en ruimte voor innovaties'.
Ook Nutland behoorde tot de Nederlandse exposanten
Erik Koekoek van ZeroWater
Voor meer informatie:
David Damman
Mojo Maté
+31 612769043
[email protected]
www.mojomate.nl
Boudewijn van der Kroft
TerraSana
Waaier 10
2451 VV Leimuiden
0172 503333
[email protected]
www.terrasana.com
Ruben de Wit
Horizon Natuurvoeding B.V.
Lage Dijk-Noord 20A
3401 VA IJsselstein
030 6887730
[email protected]
www.horizonnatuurvoeding.nl
Tim Laarman
Riverside International (Made Good)
Asterweg 19D12 Unit 17
1031HL Amsterdam
+31 (20) 2611 538
+31 (6) 2713 9660
[email protected]
www.madegoodfoods.com