Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Veel Amerikanen voelen zich gedwongen om ongezond voedsel te kopen

Eén op de twee Amerikanen heeft het gevoel dat ze het zich niet kunnen veroorloven om gezond te eten, zo staat in een nieuw onderzoek.

Uit een nieuwe studie met 2000 deelnemers blijkt dat 55% het gevoel heeft dat ze 'gedwongen' worden om ongezond voedsel te kopen, simpelweg omdat dit goedkoper is.

Het onderzoek had als doel om te onderzoeken wat consumenten wel of niet tegenhield om biologische producten te kopen en om de biologische sector te begrijpen. Uit de studie bleek dat veel van de deelnemers het gevoel hebben dat gezondere voeding te duur voor hen is.

De resultaten benadrukten dat de interesse in biologische en natuurlijke voeding toeneemt onder Amerikanen, maar dat de hogere kosten, verwarring rond labeling en een gebrek aan consumentenvertrouwen in voedselleveranciers een gezonder dieet belemmeren.

Hoewel vier op de vijf Amerikanen graag biologische voeding zouden willen kopen als ze dit konden betalen, bleken de respondenten te weinig kennis te hebben om de voedselmarkt te kunnen begrijpen en te vertrouwen, en om te weten hoe het productieproces verloopt. 

Drie van de vier mensen gaven toe dat als ze het woord 'biologisch' op een label zien staan, het waarschijnlijker is dat ze het product zullen kopen, terwijl drie van de vijf deelnemers zeiden dat ze een product zullen kopen als er 'volledig natuurlijk' op de verpakking staat.

Uit het onderzoek, dat is uitgevoerd door OnePoll in opdracht van Dr. Earth, bleek dat slechts één op de vijf mensen voedingslabels volledig vertrouwt, terwijl 57% van de Amerikanen de labels slechts gedeeltelijk vertrouwt.

De directeur van Dr. Earth, Milo Shammas liet weten: "Consumenten kunnen misleid worden door labels die claimen dat het product biologische of natuurlijke ingrediënten bevat, wat suggereert dat 'slechts' een deel van de ingrediënten is en de rest conventioneel. Dit is een veelvoorkomende manier om meer geld te vragen voor een gedeeltelijk biologisch product. Dit wordt gedaan om consumenten te laten denken dat alle ingrediënten biologisch zijn, terwijl misschien slechts één biologisch is. Het label benadrukt het biologische gedeelte, zodat een consument automatisch gelooft dat alle ingrediënten van het product biologisch en veilig zijn."

Jonge mensen zijn vooral bezorgd over de voedselindustrie en 56% van de jongeren tussen de 18-24 geven aan totaal geen vertrouwen te hebben in reclame voor voedingsmiddelen.

Eén op de vijf Amerikanen wijt hun gebrek aan vertrouwen in de voedselindustrie aan de recente door voedsel overgedragen ziekte-uitbraken die het nieuws hebben gehaald.

Deze toenemende zorgen betreffende de ingrediënten van voedselproducten blijkt ook uit het feit dat dat 72% van de Amerikanen bang is dat ze chemische bestrijdingsmiddelen binnenkrijgen door wat ze eten.

Mensen zijn zo bezorgd over de voeding die ze binnenkrijgen dat veel mensen overwegen om hun voeding zelf te gaan telen. Deze trend is vooral populair onder millennials; de helft van deze generatie heeft serieuze interesse in het opzetten van hun eigen moestuin.

Toch is de belangrijkste reden dat Amerikanen lokaal hun voeding willen telen dat dit beter zou zijn voor hen en hun familie.

“Controle over onze voeding is de belangrijkste controle van allemaal. Als we eten wat we in onze aarde stoppen, weten we wat er uit de aarde groeit, en kunnen we het vertrouwen hebben dat onze voeding schoon is", zegt Shammas. 

Dit is de top 5 van versproducten die mensen het liefst biologisch kopen:

  1. Groenten (67%)
  2. Fruit (65%) 
  3. Gevogelte (44%)
  4. Rundvlees (40%)
  5. Vis (36%)

Bron: New York Post 

Publicatiedatum: