Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Zwitserland: Ook discounter Denner mengt zich in strijd om bio-consument

De vraag naar biologische verse producten in Zwitserland is groot en trekt veel consumenten naar de supermarkt. Daarom besteden retailers steeds meer aandacht aan het promoten van biologische producten.

Vorig jaar bedroeg de biologische verkoop van marktleider Coop maar liefst €1,49 miljard, 19% meer dan in het jaar ervoor. De directeur van Coop, Joos Sutter, weet echter dat de concurrentie toeneemt: "We waren en zijn nog steeds succesvol met onze biologische producten, maar nu kopiëren andere bedrijven ons succes. Zolang de focus steeds meer op duurzaamheid ligt, is dit echter een goede ontwikkeling."

De discounter Denner heeft sinds enkele dagen ook biologische producten in zijn schappen liggen. Tot enige tijd gelegen beweerde de discounter dat deze producten te duur zouden zijn. Het Duitse label enerBIO, dat zich aan minder strenge regels houdt dan andere labels, maakte de verandering echter toch mogelijk. "Voor ons is het belangrijk dat we onze klanten waar voor hun geld kunnen bieden, omdat we weten dat er een limiet is in wat onze klanten accepteren. Maar bij onze discounter is er ook een behoefte aan biologische producten die we willen vervullen en hiervoor is enerBIO de ideale oplossing."

Aldi en Lidl hebben al biologische producten in hun assortiment, en de discounter wil in de toekomst ook het strengere Bio Suisse-label in zijn assortiment gaan opnemen. De gesprekken die dit mogelijk moeten gaan maken, zijn bezig. Dit is nogmaals een bevestiging dat de biologische markt in beweging is.

In 2007 bezat Coop een marktaandeel van 50% voor biologische producten, waardoor ze enorm voorliepen op hun concurrenten. In 2017 was het marktaandeel van de keten echter gedaald naar 44%. Het biologische marktaandeel van Migros en andere retailers is in deze tijd flink toegenomen. De verliezers hierbij waren de specialistische retailers.

De grotere concurrentie zal de prijzen van biologische producten waarschijnlijk gaan verlagen. Sutter: "Ik ga ervan uit dat als de trend zich doorzet, de prijzen van biologische producten ook zullen dalen." Lagere prijzen en een grotere productkeuze: De concurrentiestrijd op de biologische markt heeft zowel een positieve als negatieve kant voor consumenten.

Bron: Swiss Info

Publicatiedatum: