Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Frankrijk: Vooral jongeren willen hun bio-consumptie opschroeven

Agence Bio heeft onlangs een speciale consumptie- en perceptiebarometer van biologische producten in Frankrijk gepubliceerd. Volgens deze barometer zijn het de jongeren tussen de 18 en de 24 die de meeste biologische producten consumeren. De biologische markt is een bloeiende markt aangezien 27% van hen nieuwe consumenten van minder dan een jaar zijn, vergeleken met de 17% van alle reeds bestaande biologische consumenten. 27% van de jongeren tussen de 18 en de 24 wil de komende 6 maanden meer biologische producten consumeren tegen 21% van alle biologische consumenten.

Van alle verschillende soorten geconsumeerde biologische producten zijn biologische groenten en fruit het populairst. Deze bevinden zich sinds 2015 op het zelfde percentage: 78%. Verse groenten en fruit zijn het meest gewild.

Jongeren zijn bereid meer te betalen
De prijzen van biologische producten vormen de eerste hindernis voor de consumptie ervan in Frankrijk. In tegenstelling tot de oudere generaties vinden jongeren het normaal om meer te betalen voor een biologisch voedingsmiddel dan voor een conventioneel product (47% van de jongeren tussen de 18 en 24 jaar). Volgens Agence Bio zegt deze kloof tussen de generaties veel over een generatie die meer gehecht is aan het leiden van een goed leven in brede zin dan aan leiden van een ‘voordelig’ leven in enge zin. Over het algemeen vindt op dit moment 34% van de Fransen het normaal dat een biologisch product duurder is, vergeleken met 41% in 2017.

Veranderde eetgewoonten
Andere interessante resultaten tonen aan dat 57% van de Fransen hun eetgewoonten hebben veranderd. 43% van hen koopt steeds meer biologische producten. 52% van hen geeft de voorkeur aan lokale producten en korte distributiekanalen, en 58% koopt meer seizoensgebonden producten dan voorheen.

Regionale verschillen
In Bretagne is het aantal biologische producten dat geconsumeerd wordt het hoogst. Daar eet 18% van de bevolking dagelijks biologische producten en eet 77% ten minste één keer per maand biologische producten. Na Bretagne komen de regio's Île de France en Provence-Alpes-Côte d'Azur. Het aantal biologische producten dat geconsumeerd wordt, is het laagst in Hauts-de-France. Daar eet slechts 7% van de bevolking dagelijks biologisch voedsel.

Voor de Fransen heeft de belangrijkste reden om biologische producten te kopen te maken met het gezond blijven (69%). Twee andere belangrijke redenen hebben te maken met de kwaliteit/ smaak van de producten (58%) en het feit dat biologische producten vaak vriendelijker zijn voor het milieu (56%).

Invloed van de gele hesjes
Dit onderzoek is uitgevoerd met behulp van een online kwantitatieve studie van 2000 Fransen van 18 jaar en ouder. Agence Bio geeft aan dat het heeft plaatsgevonden van 23 november tot 7 december 2018, aan het begin van alle problemen rondom de 'gele hesjes'-beweging. Het bureau waarschuwt dat, gezien de dan sombere mentaliteit van de Fransen, "sommige van de resultaten met de nodige voorzichtigheid moeten worden geïnterpreteerd, omdat ze te scherp of te zwak zijn geformuleerd.”

Klik hier om naar de consumptie- en perceptiebarometer te gaan.

Voor meer informatie:
Agence BIO
agencebio@oconnection.fr  
www.agencebio.org 

Publicatiedatum: