Toen de Amerikaanse Michelle Kendall (46) klaar was met haar tweede ronde chemotherapie tegen eierstokkanker, werd het voor haar gevaarlijker om naar buiten te gaan. Met een verzwakt immuunsysteem was ze bevattelijk voor bacteriën. En toen was daar Organic Soup Kitchen.
Organic Soup Kitchen werd opgericht in 2009 en levert biologische, voedzame soepen aan patiënten die kankerbehandelingen ondergaan, die strijden tegen degeneratieve ziekten en aan senioren met een laag inkomen.
Kendall: "Ik was te moe en mijn immuniteit was erg laag. De soep was veel gezonder dan alles wat ik kon verzinnen om te maken. Ik hoefde de deur niet uit om boodschappen te doen, waardoor ik geen griep of verkoudheid opliep. Mijn oncoloog was enthousiast over het feit dat ik gezond bleef gedurende de griepperiode."
De soepen worden gemaakt van bio-ingrediënten die non-GMO zijn, glutenvrij en met gecertificeerde niet bestraalde kruiden. Organic Soup Kitchen soepen bevatten antioxidanten en ontstekingsremmende ingrediënten. Ze worden gepureerd voor een gemakkelijke vertering omdat meer dan een derde van de patiënten moeite met slikken heeft. Kankerpatiënten krijgen elke week soepen die door vrijwilligers gebracht worden.
Kendall: "Ik ben zo dankbaar."
Organic Soup Kitchen breidt z'n bereik uit. Na een financieringscampagne behaalde de non-profitorganisatie z'n doel met het bouwen van een hoofdkantoor. De details worden nog geheim gehouden tot de grootse opening ergens in de lente.
Directeur Anthony Carroccio: "Na 10 jaar zijn we zover dat we naar een volgend level kunnen doorstromen." Carroccio is ervan overtuigd dat ze met de nieuwe ruimte hun service kunnen uitbreiden.
Organic Soup Kitchen levert nu bio-soepen bij zo'n 200 patiënten aan huis af en heeft een netwerk van 50 vrijwilligers per week. De nieuwe ruimte creëert de mogelijkheid om het Cancer Recovery Program uit te breiden om aan de groeiende vraag te kunnen voldoen.
Andrea Slaby van Organic Soup Kitchen: "Het is een grote stap. We kunnen de gemeenschap nu op een grotere schaal dienen."
Janice Garrett, een van de 15 chauffeurs, vindt het heerlijk om haar wekelijkse ronde te rijden. "Het zijn mijn mensen. Sommigen vertellen hun verhalen aan me. Soms gaat het over een foto en soms gaat het over de soep. Ze kunnen echt grappig uit de hoek komen en ze zijn dankbaar. En dat ben ik dan ook."
De komende maanden is het team bezig met het installeren van een nieuwe keuken op het hoofdkantoor. Daarmee wordt de soepproductie gestroomlijnd. Het ontwerp is bedoeld om te kunnen groeien en staat in het teken van duurzaamheid en is milieuvriendelijk.