Oostenrijk: Onlineverkoop van biologisch vlees: praktisch en ecologisch

Het Oostenrijkse onlineplatform nahgenuss.at vormt sinds kort de schakel bij de directe verkoop van biologisch vlees aan consumenten. Het bijzonder daaraan: er wordt pas geslacht zodra het hele dier verkocht is. Het bestelde vleesaandeel ontvangen de klanten eenvoudig en gekoeld aan huis geleverd.

Met www.nahgenuss.at staat producenten van biologisch vlees een nieuwe mogelijkheid voor de directe verkoop ter beschikking. Micha en Lukas Beiglböck, die het onlineplatform runnen, maken sinds kort de onlineverkoop en -aankoop van biologisch vlees mogelijk.

Daarbij verkopen de boeren hun vlees zonder tussenhandelaar aan de consument. Vergeleken bij de stationaire directe verkoop bereiken zij op internet echter veel meer mensen. Daarom zijn er ook financiële voordelen voor hen te verwachten.

Zo werkt het
Afhankelijk van het dier hebben de klanten de keuze uit bijvoorbeeld de helft van een dier, gemengde pakketten of bijvoorbeeld een hele kip. Er wordt pas geslacht zodra het hele dier verkocht is. Het bestelde vleesaandeel wordt panklaar per gekoelde zending verstuurd of persoonlijk bij de producent afgehaald.

Aanvankelijk beperkte het aanbod zich op biologische varkens, maar dat is met de tijd veranderd. Tegenwoordig kan men daarnaast ook kiezen voor rund, lam, kip, kalkoen, gans en jong geitenvlees. Het tevens aangeboden vlees van wilde dieren stamt uit het Nationaal Park Kalkalpen. Ook vis uit biologische kweek werd in het aanbod opgenomen. 
 
Hoe de klanten profiteren
Ook voor klanten heeft nahgenuss.at voordelen. Hier is het vlees meestal voordeliger dan in de supermarkt, maar tegelijkertijd echter van hoge kwaliteit. De klanten vinden ook het persoonlijke contact met de producenten en de wetenschap waar hun vlees precies vandaan komt positieve punten. Voor de afnemers wordt de aankoop bovendien comfortabel afgehandeld: de online-bestelling wordt in heel Oostenrijk gekoeld verzonden.

Een idee dat vruchten draagt
Midden 2006 hadden de twee broers het bijbehorende idee. Dieren moeten helemaal benut worden. Het vroeger gangbare verdelen van vlees onder bekenden wilden ze combineren met de digitale mogelijkheden van tegenwoordig. De realisering van dit idee draagt reeds vruchten. Tot nu toe werd er vlees ter waarde van meer dan 400.000 euro aan meer dan 2000 klanten verkocht op nahgenuss.at. De gebroeders Beiglböck zien echter nog groeipotentieel. Hun doel is de uitbreiding van de clientèle evenals een groter aanbod aan deelnemende producenten.

Bron: www.topagrar.at


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven