Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

VS: Omzet biologische versproducten bereikte €4,9 miljard in 2018

In een jaar waarin de groei van de totale retailomzet slechts 2% bedroeg, wist die van biologische AGF deze wederom te overtreffen, zo blijkt uit de nieuwste gegevens van Organic Produce Network en Nielsen. In totaal bereikte de omzet van biologische AGF in de Verenigde Staten in 2018 een waarde van €4,9 miljard. Het jaar eindigde bijzonder goed aangezien de omzet in de laatste week van het jaar met 13% groeide. 

"Hoewel bioproducten 10,1% van de totale AGF-omzet vertegenwoordigden, is er sprake van een buitengewoon sterke groei binnen het AGF-segment. 43% van de groei van de totale AGF-afzet was te danken aan biologische producten en dit komt neer op een extra omzet van €393 miljoen," legt Matt Lally van Nielsen uit.  

Verse AGF vertegenwoordigde 26% van de totale omzet van bioproducten en het groeipercentage van 8,6% kwam overeen met dat van het bio-aanbod in de retail, hetgeen suggereert dat er een verschuiving gaande is naar een meer reguliere vraag. In absolute waarde groeide de categorie blauwe bessen het sterkst, gevolgd door verpakte salades. Ook biologische bananen, appelen en druiven maakten een groei van meer dan €17,5 miljoen door. 

"Wat vooral interessant is aan de cijfers over 2018 is dat voor een indrukwekkende twee derde van alle AGF-categorieën de omzet van bio jaarlijks groeide en dit betekent dat het geen alleenstaand feit is. Nog belangrijker is dat de omzet van deze bio-categorieën groeide terwijl die van conventionele categorieën daalde," vertelt Matt Seeley van de Organic Produce Network. 

Bio is echter niet altijd een garantie voor succes op de AGF-afdeling. Producten zoals aardbeien en tomaten maakten een veel sterkere groei door dan het conventionele aanbod. Nader onderzoek wijst uit dat prijzen een belangrijke rol spelen bij deze twee categorieën. De prijzen liepen enorm uiteen, variërend van €1,72 tot €2,95 voor 453 gram conventionele en biologische tomaten en van €1,97 tot €3,72 voor conventionele en biologische aardbeien. 

“Als men deze prijzen vergelijkt met bioproducten die een grote groei doormaken, zoals druiven, dan is het verschil opvallend. Conventionele druiven kosten €1,90 per 453 gram, terwijl biologische €2,57 kosten. Er is duidelijk sprake van een sterke relatie tussen de groei van bio en het prijsverschil met het conventionele product," aldus Lally.

Aardbeien en tomaten zijn niet de enige producten met groeipotentie. Ook uien, paprika's, watermeloenen en mandarijnen zijn nog altijd sterk ondervertegenwoordigd. Het zorgen dat biologische producten ruim beschikbaar zijn op de markt, met name in periodes rondom de feestdagen, is een goed uitgangspunt om nog meer biologische consumenten te bereiken.  

Wanneer de focus verlegd wordt naar een ruimere beschikbaarheid en strategische prijsstelling dan zou 2019 zo maar eens een nog  beter jaar voor de biosector kunnen worden.

 

Voor meer informatie:
Matt Seeley
Organic Produce Network
Ph: +1 (831) 884-5058
matt@organicproducenetwork.com
www.organicproducenetwork.com

Publicatiedatum: