Bioland verkoopt bio-producten bij Lidl

De samenwerking tussen de discounter Lidl en Bioland, de grootste Duitse biovereniging, heeft niet alleen in de biobranche voor commotie gezorgd.
 
Niet alle biotelers, vakhandelaren en consumenten zijn het met deze samenwerking eens. Desondanks denkt Bioland op de goede weg te zijn. Want om ervoor te zorgen dat de productie van bio verder kan groeien, moeten ook de afzet en consumptie verder stijgen.

Circa achttien maanden hebben de onderhandelingen tussen Bioland en Lidl geduurd. Op de Grüne Woche hebben beide partners tijdens een persconferentie hun concept gepresenteerd en uitgelegd.

Eenduidige regels overeengekomen

Jan Plagge, voorzitter van Bioland, beantwoorde samen met Jan Bock, de inkoopdirecteur van Lidl, de vragen op de Grüne Woche. Plagge zei over de samenwerking tussen de beide partners: „We zijn eenduidige regels overeengekomen“. Dat betekent voor de bij Lidl verkochte producten, dat de standaard waar Bioland voor staat ook in de prijzen bij Lidl terug is te zien. Ook al worden deze levensmiddelen nu bij de discounter verkocht.

Hoeveel Lidl echter voor één liter biomelk aan Bioland betaalt, zei de inkoopdirecteur van Lidl niet. Voor de klanten kost een liter in ieder geval 1,05 euro. De Bioland-producten zijn echter uitgesloten van de aanbiedingsacties van de discounter. Dat is een novum.

De inkoopdirecteur van Lidl zei hierover: „We hebben ons verplicht om geen producten van Bioland tegen actieprijzen aan te bieden. Dat was een grote stap voor ons, omdat actieprijzen in ons DNA liggen.“

De biomarkt zelf vormgeven

Om aanbiedingsacties en prijsdumping te voorkomen, heeft Bioland zich dus contractueel ingedekt. Daarnaast verplicht Lidl zich tot een eerlijke omgang met de leveranciers evenals eerlijke telers- en producentenprijzen. Voor dit doel heeft Bioland fair play regels vastgelegd en een ombudsbureau ingesteld. Deze moet, indien het nodig zou zijn, tussen de beide partijen bemiddelen en kan ook sancties uitspreken.

Reeds voorafgaand aan de bijeenkomst in Berlijn had Bioland de samenwerking met Lidl gepromoot. Bioland-voorzitter Jan Plagge beargumenteerde de handelswijze van de grootste biovereniging als volgt: „Voor de ontwikkeling van de biologische landbouw in Duitsland is het van centrale betekenis dat de klassieke levensmiddelenhandel inzet op hoogwaardige bio-kwaliteit uit eigen land - in plaats van op EU-bio."

Verder beargumenteerde de Biolanddirecteur: „Als men dit proces actief mee wil vormen, kan men niet alles alleen aan de retail overlaten. Het is beter dat wij als vereniging de biomarkt naar de zin van onze producenten en telers vormgeven, in plaats van de ontwikkeling alleen aan de handelaren over te laten.“

Bron: Agrarheute.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven