Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Leverancier moeten terughoudendheid om meer te betalen voor duurzame producten overwinnen

Britse bio-sector op zoek naar 'Europese' groei

De termen "biologisch" en "duurzaam" staan ​​nu prominent op de menukaarten van hippe restaurants en voedingswinkels in het Verenigd Koninkrijk. Een paar decennia geleden werden ze nog maar nauwelijks gebruikt. Toch maken biologische producten nog steeds maar een klein deel uit van de totale voedselmarkt en vaste kopers bestaan grotendeels uit een welgestelde groep consumenten.

Guy Singh-Watson, één van de grootste leveranciers van biologische groenten in Groot-Brittannië, hoopt dat dit zal veranderen: "Ik heb er echt een hekel aan dat de voedselkeuzes die we maken bepalend zijn voor onze status en klasse."

Singh-Watson begon in de jaren 1980 met het afzetten van dozen met biologische groenten aan de consument vanuit zijn familiebedrijf in Devon in het zuidwesten van Engeland. In die tijd waren biologische telers vooral "freaks die in de marge opereerden", herinnert hij zich, en de term duurzaamheid werd nauwelijks gebruikt.

Riverford is een van de bekendste biologische bezorgservices van Groot-Brittannië. In 2018 draaide het bijna 67 miljoen euro omzet, waarbij volgens het bedrijf ongeveer 50.000 groentendozen per week werden afgezet. Het bedrijf schrijft een stijging van de afzet van 36 procent sinds 2013 toe aan de toegenomen bereidheid van consumenten om meer te betalen voor duurzame en seizoensgebonden producten, vooral in combinatie met het gemak van levering aan huis.

Ondanks het succes van bedrijven als Riverford, meent Singh-Watson dat de biologische sector in het Verenigd Koninkrijk nog "echt mainstream" moet worden. Vorig jaar waren biologische producten goed voor 1,5 procent van de totale afzet van voedingsmiddelen en dranken en de marktwaarde werd geschat op 2,5 miljard euro, volgens de Soil Association, een Britse liefdadigheidsorganisatie op het gebied van voedsel en landbouw.

Een beperking van de aantrekkingskracht van biologische producten voor de consument is dat deze doorgaans duurder zijn. Volgens Singh-Watson is een gemiddelde doos biologische groenten ongeveer 30 procent duurder dan een equivalent van niet-biologische producten in de supermarkt. Voor bepaalde producten, zoals kip en varkensvlees, kan de verkoopprijs bijna het dubbele zijn.

Ongeveer 72 procent van de consumenten in het Verenigd Koninkrijk zegt dat biologische producten te duur zijn, blijkt uit een onderzoek van Kantar Worldpanel dat in november is gepubliceerd. Ook zijn de meeste consumenten van biologische voeding kleine kopers, zo blijkt uit de enquête.

Elders in Europa zijn biologische voedingsmiddelen meer verankerd en krijgen meer steun van consumenten en overheden, zegt Clare McDermott, directeur bedrijfsontwikkeling van de certificeringsafdeling van de Soil Association. Ze haalt Amsterdam aan als voorbeeld, waar het stadsbestuur biologisch voedsel serveert in een aantal kantines in de publieke sector en Denemarken, dat een beleid heeft om lagere inkomensgroepen toegang te geven tot duurzaam voedsel.

"In het Verenigd Koninkrijk, met name [na de recessie], werd biologisch gezien als een niche en leuk om te hebben", zegt McDermott. "Voedsel voor rijke mensen, in plaats van [iets] te zijn dat gaat over de beste landbouwpraktijken en het verbeteren van het voedsel dat we eten."

Bron: ft.com

Publicatiedatum: