Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Kopers van bio-levensmiddelen hebben meer affiniteit met de digitale wereld"

De Duitsers kopen hun boodschappen het liefst bij stationaire winkels: tot deze conclusie komt de nieuwe uitgave van 'b4p trends', zo valt te lezen op de website van Markenartikel Magazin. Het door de 'Gesellschaft für integrierte Kommunikationsforschung' (GIK) uitgegeven onderzoek neemt aan het einde van het jaar de retailsector onder de loep. 

Volgens het onderzoek koopt slechts 3 procent van de ondervraagde personen hun levensmiddelen regelmatig online. Twee derde van de ondervraagden (63%) neemt het digitale alternatief voor de supermarkt al niet eens in overweging. In plaats daarvan waarderen ze de nabijheid van de winkel direct om de hoek (64%), ze nemen producten graag in de hand (57%), willen dure leveringskosten vermijden (24%) en gaan uit van de betere kwaliteit en versheid van de producten (20%). Of supermarkt of discounter speelt daarbij geen rol: in de ranking gaan supermarkt (77%) en discounter (73%) bij de ondervraagden vrijwel gelijk op en worden beide circa eenmaal per week bezocht. Bijna de helft van de ondervraagden (56%) doet zelfs wekelijks bij beide inkopen. 

Er zijn echter ook uitzonderingen: wie al eens online levensmiddelen gekocht heeft, doet dit ook graag opnieuw. Ongeveer de helft van degenen die al eens een testaankoop hebben gedaan, gebruiken de online-service opnieuw. En: liefhebbers van biologische winkels bestellen eerder bij een virtuele supermarkt. Van hen heeft reeds meer dan de helft van de ondervraagden (53%) al eens levensmiddelen via internet besteld. 

De leeftijdstructuur van de bio-winkelfans in het algemeen zou een verklaring kunnen zijn. Want ook lokaal worden bio-supermarkten steeds populairder – en dat vooral bij de jongere Duitsers, die meer affiniteit hebben met de digitale wereld: bijna elke derde Duitser (32%) in de leeftijd van 14 tot en met 29 jaar gaat minstens eenmaal per maand naar Basic, Alnatura & Co. Hetzelfde geldt voor de reformhuizen, die boven proportioneel door de jongere generatie (18%) bezocht worden. Ter vergelijking: voor slechts circa 22 procent c.q. 13 procent van alle ondervraagden is minstens eenmaal per maand een bio-supermarkt en reformhuis bezoeken überhaupt een optie. 

De top-criteria voor de keuze van de winkel zijn voor de Duitsers hoe schoon een winkel is (64%) en dat hij dichtbij gelegen is (50%). Bovendien houden de ondervraagden van vers (42%), ze waarderen voordelige prijzen (40%) en vriendelijk personeel (37%). Virtueel kunnen retailers punten scoren met ongecompliceerdheid. Zo waarderen online-shoppers vooral het gemak (49%) en laten ze hun inkopen op flexibel te kiezen tijden (31%) op de gewenste plaats (32%) leveren. Voor hen spelen bovendien de betere c.q. exclusievere beschikbaarheid van specialiteiten (26%) en aanbiedingen (24%), evenals variabele leveringstijden (23%) een rol.

Publicatiedatum: