Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Een derde van de bio-bedrijven verkoopt via korte keten

Van de Nederlandse landbouwbedrijven levert 10% hun producten het rechtstreeks of via één tussenschakel aan de consument, in de biologische landbouw ligt deze korte keten verkoop met ruim een derde hoger. Van de wijngaarden levert 69% rechtstreeks aan de consument, bij varkensbedrijven geldt dat maar voor 3%. Van de ruim 5.700 landbouwbedrijven die rechtstreeks of via één tussenschakel aan de consument leveren, haalt 43% de helft of meer van de bruto opbrengst uit deze directe verkoop. Dat blijkt uit een analyse van de cijfers van de Landbouwtelling 2017. 

Bij een korte keten leveren landbouwbedrijven rechtstreeks of via één tussenschakel producten aan de consument. Dit verloopt bijvoorbeeld via een boerderijwinkel, een automaat aan de weg of door directe levering aan de horeca. Maar ook zelfpluktuinen vallen onder deze korte keten verkoop.

Tuinbouwbedrijven
Van de bijna 1390 gangbare fruitbedrijven levert 42% producten via een korte keten. Van de biologische fruitbedrijven is dat 68%. Van de 15% gangbare tuinbouwbedrijven die hun producten via de korte keten verkopen zijn het vooral paddenstoelenbedrijven, vollegrondsgroentenbedrijven en glasgroentenbedrijven die hun producten rechtstreeks aan de consument leveren. Bij biologische tuinbouwbedrijven verkoopt 53% producten via de korte keten. Van de akkerbouwbedrijven levert 13% rechtstreeks aan de consument. In de biologische akkerbouw doet 15% van de bedrijven dat.

Veehouderijbedrijven 
Onder de pluimveebedrijven zijn het vooral leghennenbedrijven die consumptie-eieren produceren, die producten rechtstreeks bij de consument afzetten. Een derde van deze leghennenbedrijven verkoopt eieren via de korte keten. In de biologische leghennenhouderij gebeurt dat door 31%. Melkveebedrijven en varkensbedrijven zijn met een aandeel van respectievelijk 6% en 3% het minst actief in de korte keten. Dezelfde bedrijven in de biologische landbouw doen in 30% en 16% van de gevallen aan korte keten verkoop.

Hoge omzetaandelen uit directe verkoop
Van de ruim 5.700 landbouwbedrijven die rechtstreeks of via één tussenschakel leveren aan de consument, haalt 43% de helft of meer van de bruto opbrengst uit deze directe verkoop. Bij geitenbedrijven is dat met 61% het hoogst. Bij melkveebedrijven is het 57% en bij wijngaarden 55%. Twee derde van de pluimveebedrijven die rechtstreeks verkopen aan de consument, haalt 10% of minder van de totale bruto opbrengst uit de korte keten verkoop.

Bron: CBS 

Publicatiedatum: