Finland: Biovoeding verkoopt goed maar blijft een nichemarkt

De afzet van biologische voeding groeit goed in Finland, maar vormt nog maar een klein deel van de totale afzet van levensmiddelen.

Van midden 2017 tot midden 2018 was de afzet van biologische voeding in totaal 312 miljoen euro, een stijging van 13% t.o.v. de periode van 12 maanden ervoor. Tegelijkertijd steeg de afzet van levensmiddelen met ongeveer 3%. De cijfers voor biologische afzet komen van levensmiddelenketens. Ze ramen het marktaandeel van biologische voeding op 2,3%.

De biologische markt is langzaamaan gegroeid in de afgelopen 8 jaar. Jonge kopers letten op het milieu, welzijn en dierenwelzijn. De Finnen geven het meest uit aan biologisch fruit, melk, groenten, eieren en koffie. Het populairst zijn bananen, magere melk, eieren en gehakt.

De sterkste marktaandelen in biologische producten komen voor rekening van plantaardige oliën en eieren. Ook babyvoeding en ontbijtgranen doen het goed.

Bron: yle.fi


Publicatiedatum :


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2018