Meryem Deniz en Bart Bleeker, BDO:

"Data-analyse levert nieuwe inzichten op"

Tholen - Big data en data-analyse. Veel bedrijven in de AGF-sector gebruiken het om terug te blikken. Een enkeling gebruikt het om inzichten te verschaffen, nog minder bedrijven passen het toe om vooruit te blikken naar de toekomst. Binnen BDO is het onderwerp als een speerpunt benoemd en is er een team samengesteld met technici, accountancy en auditors om klanten te adviseren. Meryem Deniz en Bart Bleeker lichten de stand van zaken toe.

"Klanten registreren enorm veel data, maar hebben vaak niet het volwassenheidsniveau om door data-analyse de toekomst aan te sturen", steekt Meryem van wal. "Vandaar dat we al die databases met gestructureerde en ongestructureerde data zoveel mogelijk willen koppelen, zodat er nieuwe inzichten ontstaan. Dat kan al met basale data zoals de KVK-gegevens en het crediteurenbestand, maar we kunnen ook kijken hoe de verkoopprijzen zich verhouden tot de derving of de productiecijfers met het onderhoud van de machine. De kunst is natuurlijk dat de data ook inzicht geeft in de wensen van de eindklant."

"Zo zien we veel effecten in het zogeheten 'process mining", beaamt Bart. "Dit is een methode, ondersteund door technologie, om de werkelijke uitvoering van bedrijfsprocessen te visualiseren. Dit kan worden ingezet voor zaken die altijd wel worden vastgelegd, maar tot nu toe onbenut blijven. Een voorbeeld is de indeling van een ritplanning voor de chauffeurs. Ook monitoren we goed op inkoopkortingen. Voor veel bedrijven ontbreekt vaak de hardware of infrastructuur om de data goed te analyseren. Elke klant heeft weer andere specifieke oorzaken die zorgen voor druk op het rendement. Dankzij data-analyse hoef je niet om te kijken naar wat goed gaat, maar wel direct inspelen op de zaken die niet gestroomlijnd lopen en geld kosten."

Volgens Meryem is er veel vraag vanuit klanten die inzicht willen in hun data. "Vrijwel iedereen in deze sector is bezig met ketensamenwerking, maar iedereen registreert zijn data weer op zijn eigen manier. Processen zijn binnen bedrijven in hoofdlijnen hetzelfde, maar de manier van registreren en hoe men daar internationaal mee omgaat, verschilt enorm. Binnen telersverenigingen zie je nu wel samenwerkingen ontstaan om data sneller en rechtstreeks te delen. Het begint echter bij de basis dat de data accuraat is."

"Valkuil bij bedrijven die meer willen met big data, is dat ze van alles willen oppakken, maar niet weten waar ze moeten beginnen. Belangrijk is dat je goed met elkaar definieert wat je op korte termijn op kunt lossen. BDO fungeert daarbij graag als sparringpartner. Dankzij onze ervaring in de Flower & Food-sector kunnen we veel algemene inzichten toelichten", aldus Bart. "En daarbij kunnen we vaak snel schakelen. Zo hadden we onlangs bij een ziekenhuis op maandag de eerste meeting, ontvingen we op dinsdag de data en konden we een week later al aantonen wat de financiële toegevoegde waarde was van de data-analyse."

Voor meer informatie:
Meryem Sabotic-Deniz
BDO
030-28 40 981 / 070) 338 07 56
Meryem.Deniz@bdo.nl
www.bdo.nl/nl-nl/branches/flowers-food
www.bdo.nl/nl-nl/diensten/advisory/digital-transformation 


Publicatiedatum :
Auteur:
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2018