Indiase biologische beauty-markt wint aan populariteit

Biologische beauty-merken worden steeds populairder in India. Merken als Organic Harvest, Divine Organics en Just Herbs springen in op de consumentenvraag naar ethische producten. 

Volgens RedSeer ligt de waarde van de Indiase biologische huidverzorgingsmarkt op dit moment op €108 miljoen en groeit de markt jaarlijks met maar liefst 25%. "De verwachting is dat de kruidencategorie met 8-10% zal groeien en dat het mid-premium segment nog sneller zal groeien: met 14-16%," vertelt Vithika Mishra van RedSeer Consulting. Naast consumenten is er ook vraag naar deze producten vanuit de wellness- en toerismesector. 

"De persoonlijke verzorgingssector kan verdeeld worden in drie gebieden: ayurveda, wellness en biologisch. Biologische producten worden op de huidige markt gezien als een alternatief voor ayurveda en hebben een premium positie op de markt," vertelt Ankur Bisen van Technopak. 

Omdat er in India echter geen regels zijn voor het labelen van producten, is het moeilijk om vast te stellen of producten wel echt biologisch zijn en de term 'biologisch' wordt daarom ook vaak gebruikt als platform voor natuurlijke huidverzorgingsproducten. 

Het merk Nykaa laat weten dat de vraag naar natuurlijke beauty-producten vorig jaar met 50% is toegenomen in de grote steden. "We hebben onlangs producten op de markt gebracht die zijn geïnspireerd door de natuur, zoals zepen en essentiële oliën," zegt Reena Chhabra, directeur van FSN Brands en Nykaa.com.

Het is dus duidelijk dat de beauty-sector steeds 'groener' wordt. Arush Chopra, directeur van Just Herbs, zegt dat consumenten geen vertrouwen meer hebben in grote huidverzorgingsmerken, omdat hun producten vol zitten met conserveringsmiddelen. Just Herbs heeft inmiddels al drie winkels in Hyderabad, Chandigarh en Ludhiana en verkoopt zijn producten ook online. 

Een ander belangrijk biologisch merk is Organic Harvest, dat zichzelf positioneert naast merken als Olay en Neutrogena. De oprichter van het bedrijf, Rahul Agarwal, zegt dat de grootste uitdaging is om mensen te informeren over de biologische productie. "Daarom geven we de voorkeur aan één-op-één communicatie met klanten in onze winkels," vertelt hij. 

Divine Organics, dat pas in januari dit jaar is opgericht, heeft een mid-premium positie op de markt. Het bedrijf verwacht dat consumenten in de nabije toekomst zullen overstappen van FMCG merken naar biologische merken. "Er zijn echter steeds meer merken die zeggen dat ze biologisch zijn. Daarom is er behoefte aan gecertificeerde merken, zodat we consumentenvertrouwen op kunnen bouwen in deze categorie," zegt Gautam Dhar, directeur van Divine Organics.

Met de groeiende concurrentie moeten de merken zich wellicht niet alleen richten op biologisch, maar ook op de wellness factor. "Niet alle consumenten voelen zich verbonden met biologisch, maar ze vinden wellness vaak wel belangrijk."

Bron: Ecovia

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven