Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Nieuwe gezichten in bio-speciaalzaak dankzij BTW-campagne

"Betere samenwerking tussen bio-ketens vanwege concurrentie supermarkten"

Tholen - De petitie 'Geen BTW op Bio' is online al 17.000 keer ondertekend. Het doel is om minimaal 40.000 handtekeningen op te halen. "Mensen reageren ontzettend enthousiast op de campagne en dit is ook duidelijk terug te zien aan het aantal handtekeningen dat al binnen is gekomen. En men kan de petitie niet alleen online ondertekenen, ook in de winkels liggen lijsten. Ik schat dat die ook al minstens 20.000 keer ondertekend zijn, dus ik heb het idee dat we er al zijn", reageert ondernemer Arjan Nijdam vanuit Ekoplaza Alkmaar.

Arjan is mede-initiatiefnemer van de Biowinkelvereniging en was in het verleden voorzitter van de vereniging. Hij is nu actief als bestuurslid en heel trots op de campagne. "Voor deze campagne hebben de verschillende ketens, Organic, Odin, Natuurwinkel en Ekoplaza, zeer nauw samengewerkt. Het is mooi dat al deze ketens in de Biowinkelvereniging vertegenwoordigd zijn en de handen ineengeslagen hebben om deze overkoepelende campagne op te zetten. Wij worden vanwege de toegenomen concurrentie vanuit de supermarkten gestimuleerd om beter samen te gaan werken en dit is daar een positief gevolg van."


Links de plek waar mensen bij Ekoplaza Alkmaar de petitie kunnen tekenen. Rechts Arjan Nijdam tijdens het Bionext Netwerkevent in 2016.
 

Reacties in de winkel

De initiatiefnemers van de campagne willen in de eerste 100 dagen van het kabinet naar 0% BTW op biologische voeding. "We gaan de handtekeningen begin 2018 aan de leden van de Tweede Kamer overhandigen en hopen dat het hierdoor in beweging komt." Arjan vertelt dat klanten in de winkel enthousiast reageren op de petitie. "Mensen vinden het ontzettend leuk en we krijgen er veel vragen over. Onze klanten zijn natuurlijk al gemotiveerd en zijn het er mee eens. 'Wij betalen al meer en dan moeten we ook nog een deel aan de belasting afdragen', zeggen ze."

De campagne zorgt er volgens Arjan ook voor dat er nieuwe mensen naar de winkels komen. "Er is landelijk geadverteerd en we hebben in de omgeving van Alkmaar met alle bio-winkels in de omgeving een paginagrote advertentie geplaatst. Daardoor zien we ook nieuwe mensen in de winkel. Dat is natuurlijk waar we het voor doen. Het is leuk om onze fanclub te mobiliseren, maar het is natuurlijk helemaal gaaf dat we hiermee nieuwe mensen in de winkel weten te krijgen."

"Alleen hardlopers in de supermarkt"

Arjan hoopt dat deze mensen enthousiast worden bij het zien van het aanbod in de bio-speciaalzaak. "Met name in het aanbod kunnen wij ons van reguliere supermarkten onderscheiden. Meer en meer mensen maken bij de supermarkt kennis met biologisch, maar ontdekken vervolgens gelukkig dat het aanbod bij de bio-speciaalzaak veel groter en veelzijdiger is. In de supermarkt staan alleen maar de hardlopers. En wij hebben uiteraard de kennis in huis. Na een lastige start dit jaar, merken we bij Ekoplaza dat het nu allemaal weer wat aantrekt."
 
Voor meer informatie:

Arjan Nijdam
Ekoplaza Alkmaar
Hofplein 3
1811 LE Alkmaar
T: 072-5111963
[email protected]
www.ekoplaza.nl
www.geenbtwopbio.nl