Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Maatschappelijk jaarverslag 2015/2016

Lidl faciliteert omschakeling met duurzaam landbouwplan

Het nieuwe maatschappelijk jaarverslag van Lidl is gepubliceerd. De omzet van het duurzame assortiment groeit hard. Eigen merk Biotrend heeft daarbij een steeds meer herkenbare plaats binnen het assortiment. Lidls verantwoorde assortiment met keurmerken (Skal, UTZ, Fairtrade, et cetera) kende een omzetstijging van 19%. Wat de omzetstijging voor biologische producten afzonderlijk is wordt niet duidelijk uit het verslag.

Lidl faciliteert omschakelaars

Lidl werkt momenteel met zo'n twintig leveranciers die op Nederlandse bodem groenten en fruit telen. De afgelopen periode heeft Lidl in samenwerking met kennis- en adviespartner CLM een duurzaam landbouwplan opgesteld. Alle leveranciers hebben zich hier aan gecommitteerd. Dit betekent dat leveranciers (van ook gangbare producten) zich bij de verduurzaming van hun teelt richten op: gewasbeschermingsmiddelen, mineralen, biodiversiteit, water en energie. Hiertoe kiezen leveranciers voor de Biologische of Milieukeur-criteria, of werken ze aan een eigen plan op maat. Lidl biedt haar leveranciers ondersteuning bij de uitvoering van dit plan.

De afgelopen jaren is het aantal Milieukeur- en Biologisch gecertificeerde producten toegenomen. Met de introductie van de Biometer, een schap speciaal voor biologische groente en fruit, brengt Lidl deze producten extra bij klanten onder de aandacht.

Kwaliteit krijgt nieuwe definitie

In het jaarverslag van 2011/2012 stelde Lidl nog: "Voor steeds meer klanten staat kwaliteit ook voor de manier waarop het product tot stand is gekomen. Daarom kijken we naar de herkomst van onze producten en de omstandigheden waaronder deze worden geproduceerd." Deze trend is doorgezet.

Duurzaam initiatief

Sinds mei 2011 neemt Lidl deel aan het programma 'Adopteer een Kip', een initiatief van Bionext, ketenorganisatie voor duurzame, biologische landbouw en voeding. Door bij Bionext een kip te adopteren, krijgen klanten van Lidl vouchers waarmee ze in de Lidl-filialen biologische eieren kunnen afhalen. Daarmee stimuleert Lidl de verkoop van biologische eieren.

Lees hier het maatschappelijk jaarverslag van Lidl.
Publicatiedatum: