Abonneren

Vacatures

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Richard van der Maden, Agriterra:

"Als de schoorsteen eenmaal gaat roken, hebben wij ons werk gedaan"

Tholen – De organisatiestructuur van de Nederlandse agrarische sector spreekt ver over de grenzen tot de verbeelding. Vanuit die gedachte is Agriterra twintig jaar geleden door het Nederlandse agrarische bedrijfsleven in het leven geroepen. "Onze sector staat internationaal goed bekend. De wereld kijkt al decennialang over onze schouders mee", weet Richard van der Maden van Agriterra, wier doelstelling is om georganiseerde boeren in ontwikkelingslanden een betere positie in de markt en de maatschappij te verschaffen. "Hoe kun je een groep boeren beter helpen dan hen een afzetmarkt te garanderen?", vat Richard de filosofie van Agriterra samen.


Een nieuwe samenwerking tussen Agriterra en Fair Trade Original is een feit. "Samen werken we aan een primeur: biologische boemboe uit Indonesië voor de Nederlandse markt", tweette Richard van der Maden (derde van links) eerder. Helemaal rechts op de foto staat Martin Boon.

Inzet experts

De partijen die Agriterra hebben opgericht, waaronder de Nationale Coöperatieve Raad (met leden als Friesland Campina, Agrifirm, Rabobank en The Greenery) en de verschillende LTO-organisaties, beschikken over een schat aan ervaring en kennis. "De mensen die daar werken kunnen we inzetten voor korte adviesopdrachten. Als we bijvoorbeeld zien dat een klant uit een ontwikkelingsland worstelt met het opstellen van een goed businessplan, zetten wij een expert op dat vlak in uit het Nederlands agrarisch bedrijfsleven", legt Richard uit.

Adviserende rol

Sinds een aantal jaar is de focus bij Agriterra verschoven van projectfinanciering naar een overwegend adviserende rol. "Kapitaalinjecties creëren afhankelijkheid en zijn weinig toekomstbestendig. Zodra de financiering stilvalt, zakken zulke initiatieven vaak als een kaartenhuis in elkaar. Agriterra zet in op duurzame groei, zonder dat boeren afhankelijk zijn van fondsen of financieringen die zij verstrekt. We helpen ondernemers plannen te maken waarmee ze zelf financiering uit de markt kunnen halen. Als de schoorsteen eenmaal gaat roken, dan hebben wij ons werk gedaan", vervolgt de adviseur. In het ideale geval duurt een samenwerking drie tot vier jaar.

Team ter plaatse

Voorheen richtte Agriterra zich op 43 verschillende landen waar de adviesorganisatie telkens hooguit één of twee klanten vertegenwoordigde. Inmiddels is het aantal landen teruggedrongen naar 16. Richard: "Dankzij deze keuze kunnen we in elk van deze landen lokaal opereren. We hebben in deze landen een eigen kantoor, wat een meerwaarde biedt voor het Nederlandse bedrijfsleven. Onze klanten zijn al door een zekere selectie gegaan, doordat Agriterra hun organisatie(s) middels assessments goed doorlicht, van de financiële boekhouding tot aan HRM-gerelateerde zaken. Omdat Agriterra op voorhand al weet hoe haar klanten functioneren, komen geïnteresseerde bedrijven niet voor verrassingen te staan. Het grote voordeel van deze lokale aanwezigheid is dat het team ter plaatse, bestaande uit één of meerdere bedrijfsadviseurs, de cultuur kent, de taal spreekt en de opvolging van de opgedane contacten garandeert. Mocht de nood aan de man zijn, dan kan op elk gewenst moment een medewerker poolshoogte komen nemen. Je hoeft als bedrijf dus niemand meer te laten invliegen. Dat maakt het praktisch."

Biologische en fairtrade boemboes

Agriterra's lokale aanwezigheid is interessant gebleken voor bedrijven als Fair Trade Original en MAAS (bekend van de bedrijfskoffieautomaten) die zelf niet over lokale medewerkers beschikken. "Voor de biologische, fairtrade boemboes uit Indonesië kon Fair Trade Original beroep doen op de organisaties in Indonesië die wij als Agriterra al langere tijd ondersteunen. Wij hebben het voorbereidingstraject al gedaan. En voor MAAS, die haar thee-assortiment wilde uitbreiden, konden we bijvoorbeeld weer putten uit bestaande samenwerkingen met theefederaties en -coöperaties.

Extra coachingstraject mogelijk

Omdat Agriterra nog gesubsidieerd wordt door de Nederlandse overheid, betalen de ondersteunde boerenorganisaties in de meeste gevallen niet voor haar diensten. Mochten zij na afronding van een project nog gebruik willen maken van een coachingstraject, dan kan die extra service wel in rekening worden gebracht. "We sluiten jaarlijks een contract af met een plan van aanpak. Aan het eind van het jaar evalueren we de voortgang en beslissen we met elkaar of we deze samenwerking voortzetten. We ondersteunen klanten die ambitieus zijn en vooruit willen komen", besluit Richard.

Voor meer informatie:
vandermaden@agriterra.org
www.agriterra.org

Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven