Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Griekse mentaliteit ten aanzien van bio-AGF verandert

De mentaliteit van Griekse telers is aan het veranderen. Ze implementeren steeds vaker biologische teeltmethoden en werken aan het verkrijgen van het GlobalGAP-certificaat, vertelt Nasos Zafirakis van het Griekse exportbedrijf Zafirakis Fruit. "Retailketens zijn steeds meer gericht op GlobalGAP-gecertificeerde biologische AGF. De laatste vier tot vijf jaar hebben we biologische teeltmethoden en nieuwe technologieën ingevoerd, zoals kassen, om de markt van bio-AGF te kunnen voorzien."



Voor Zafirakis Fruit loopt het hoogseizoen van december tot maart. Het bedrijf exporteert watermeloen, sla, spinazie en kool naar Europese markten zoals Hongarije, Oostenrijk, Duitsland en Nederland. "We exporteren vooral kool maar ook kleine volumes sla. Op de Europese markt is namelijk doorgaans vraag naar slarassen die afwijken van de rassen die in Griekenland geteeld worden," legt Nasos uit. 

Het bedrijf onderzoekt momenteel ook nieuwe mogelijkheden, zoals de export van kruiden zoals koriander. "We hebben tal van groothandelsmarkten in het Verenigd Koninkrijk, Oostenrijk en Duitsland bezocht. Hier hebben we gezien dat koriander een product met veel potentieel is. We zijn dus nu gestart met een programma voor de teelt en registratie van koriander voor het komende winterseizoen. We hebben al met onze klanten overlegd en zoeken ook nog naar andere afzetmogelijkheden."



Nasos merkt dat de houding ten aanzien van groenten aan het veranderen is. "De mentaliteit is veranderd. Consumenten eten minder vlees en meer biologische groenten. Afhankelijk van de markt is de vraag naar bepaalde producten sterk gegroeid, zoals naar koriander, munt, ijsbergsla, dille en kool."

Nasos denkt dat de toenemende belangstelling voor kruiden zoals koriander en dille te maken heeft met de multiculturele samenleving in Europese landen. "In de grote Europese steden wonen mensen met verschillende culturele achtergronden. Immigranten zijn dol op kruiden, terwijl op de Britse, Nederlandse en Franse markt de vraag naar sla van oudsher erg sterk is."



"Wij willen Griekse AGF op de Europese markt introduceren maar we werken eveneens aan een mentaliteitsverandering op de Griekse markt. Op de meeste Europese markten zijn Spaanse en Italiaanse groenten en fruit sterk aanwezig. Wij proberen het voorbeeld van deze landen te volgen. Ik denk echter dat zij een voorsprong op Griekenland hebben maar door onze prijzen laag te houden proberen we de concurrentie met landen als Italië, Spanje en Polen desondanks aan te gaan."

De Griekse tuinbouwsector produceert grote volumes tomaten en aardappelen. Daarnaast wordt er in Griekenland veel kool en bloemkool geproduceerd. "Het grootste gedeelte van ons aanbod is momenteel biologisch. Vijf jaar geleden hoorde je nog niemand over GlobalGAP-certificering maar nu wil iedereen producten met dit keurmerk kopen."



Nasos voegt er aan toe dat een andere verandering in de sector samenhangt met de verandering van het klimaat gedurende de laatste zeven à acht jaar. "Het regent nu veel vaker dan voorheen en om deze reden teelt een toenemend aantal Griekse telers zijn AGF in kassen."

Voor meer informatie:
Nasos Zafirakis
Zafirakis Fruit
T: +302622061765
M: +306937427265 / +306937427250
zafirakisfruit@gmail.com
www.zafirakis.gr
Publicatiedatum: