"Kwaliteits- en een budgetbiosysteem aan het ontstaan"

Ekoplaza draagt bio-boodschap uit met campagne LKKRDR

Iedereen ziet het gebeuren. Biologische voeding wordt op steeds meer plekken aangeboden. Soms voor een prijs die niet uit kan. Met het groene blaadje op de verpakking is het logisch dat de consument denkt dat hij met één en dezelfde biokwaliteit te maken heeft. Toch ligt het iets genuanceerder.

Eigenlijk is er een kwaliteits- en een budgetbiosysteem aan het ontstaan. Grote supermarkten die biologische producten tegen een zo laag mogelijke prijs aanbieden halen hun winstmarge op gangbare producten, zoals de plofkip of de vervuilende basmatirijst. Totdat ze ook de prijs bij biologische telers gaan drukken, zoals bij gangbaar gebeurt. Dat zorgt voor verschraling op allerlei niveaus. Boeren moeten steeds groter worden willen ze overleven. Telers kijken hoe ze met zoveel mogelijk toegestane middelen een grotere oogst krijgen. Wil je de grutto's weer terug in het veld hebben, de smelt van de ijskappen tegengaan en obesitas de wereld uit hebben? Besef dan dat er een samenhang is tussen een lage prijs en al deze problemen.


Onderscheidend biologisch

Ekoplaza wil laten zien dat ze anders zijn. Ekoplaza gaat voor de juiste prijs en neemt verantwoordelijkheid als het gaat om kwaliteit, de impact op ons milieu, de herkomst en gezondheidsaspecten voor de klant. "Onze boeren zoeken juist de bovenkant van bio op. Onze fruitteler Kees Konijn wil zonder koper te gebruiken telen. En Jan Schrijver van de Lepelaar gebruikt helemaal geen toegestane middelen. Zij kennen de nadelen voor de bodem uit hun jarenlange biologische ervaring. Onze boeren praten niet over 'hoe kunnen we het volgend jaar goedkoper doen', maar vragen zich af 'hoe kunnen we het volgend jaar beter doen'. Twee heel verschillende vragen, waarbij wij als winkelketen die laatste stimuleren", aldus Erik-Jan van den Brink, één van de twee eigenaren en grondleggers van het bedrijf. "Het vrije marktsysteem is niet makkelijk te kantelen. Het moet dus vanuit de bewustwording van de consument komen. Die bepaalt waar de euro naartoe gaat."

Erik Does, algemeen directeur vult aan: "Een prijssysteem met druk is altijd negatief. Wij werken met een biosysteem en proberen vooruit te komen. Door de systeemfout van de laagste prijs niet te maken, proberen wij het onderscheid te maken."

LKKRDR

Erik: "We gaan 'onderscheidend biologisch' beter uitleggen dan ooit. Dat doen we op een positieve, laagdrempelige manier in de winkel en online via een mooie campagne: LKKRDR. Dat staat voor LKKRDR voor je gevoel, LKKRDR in je vel én LKKRDR van smaak: dát is Ekoplaza. Of het nu gaat om de smaak, je gezondheid of vanwege het achtergrondverhaal bij de producten. Ekoplaza deelt haar kennis graag met de klant tijdens de LKKRDR-weken.

Producten puur van smaak, biodiversiteit, de boerenlandvogel behoeden tegen uitsterven, de gezonde bodem die voorop staat om de volgende generaties nog van voedsel te kunnen voorzien, tegen oerwoudkap of Nederlandse melk in plaats van getendere melk: het komt allemaal aan bod tijdens de campagne."

Tot en met 4 juli kan de klant gebruikmaken van aanbiedingen, een spaaractie, prijsverlagingen, maar bovenal onderscheidende verhalen en filmpjes. Om de boodschap luchtig over de bühne te brengen koos Ekoplaza voor een echte aandachtstrekker. Twee dames en een heer, gekleed in een pakje van groenten deelden Ekoplaza producten uit. Uiteraard met een knipoog dat het LKKRDR is bij Ekoplaza.



Interne Kick-off

Met trots lanceerde Ekoplaza op woensdag 3 mei deze nieuwe LKKRDR campagne al voor al haar personeel. De opkomst was groot en liet een hoge betrokkenheid zien. Een inspirerende avond, waarbij de visie van Ekoplaza en haar rol in de veranderende food wereld centraal werd gezet. Erik Does stond stil bij wat er de afgelopen jaren is bereikt. Maar ook welke reis de biologische supermarkt in de toekomst wil doormaken.

De koers van de LKKRDR-weken werd gepresenteerd door Martijn Kuen, marketing adviseur. Hij nam de medewerkers mee in het LKKRDR verhaal en hoe Ekoplaza hiermee het verschil gaat maken. Trots was ook een onderwerp tijdens de presentatie. Het gaat er in de toekomst niet meer om DAT je biologisch verkoopt, maar WAAROM en HOE.

Gastspreker Jos Burgers sloot de avond op een komische maar leerzame wijze af. Zijn boodschap was: maak één fan per dag. Als expert in klantgerichtheid en marketing, bracht hij een aantal praktische eye-openers in beeld. Burgers hield medewerkers een spiegel voor en liet concrete verbeterkansen zien op de winkelvloer. De herkenbare verhalen, anekdotes en verschillende tips zijn een inspirerende start van de LKKRDR-weken bij Ekoplaza.

Voor meer informatie: www.ekoplaza.nl

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven