"Voor onszelf en klant overzichtelijker"

Metamorfose voor Natuurwinkel Puur & Vitaal



Tholen - Natuurwinkel Puur & Vitaal kreeg eind november vorig jaar een heuse make-over. Het pand is in Roosendaal is in oppervlakte gelijk gebleven, maar door de nieuwe inrichting is de schapindeling veel efficiënter en komen de producten beter tot hun recht. "Tijdens en voor de verbouwing konden we rekenen op veel support van onze leveranciers. Fijn hoe zij meedenken met de winkelinrichting. Dat maakt het voor onszelf en voor de klant overzichtelijk", vertelt Marie-Louise Engels.


Marie-Louise voor de vernieuwde kassa.

Het zijn subtiele aanpassingen die de winkel zijn eigentijdse uitstraling meegeeft. De schappen hebben een bescheiden formaat, maar ogen wijdser door de positionering van de producten, wat al met al een kleurrijk en overzichtelijk geheel oplevert. "Voorheen stonden er in deze winkel houten stellingen, waarbij het moeilijk was om alle verschillende product(groep)en goed af te bakenen. Dan was al snel de symmetrie verloren en bleef je dat continu corrigeren. Het huidige kliksysteem op basis van plastic tussenwanden voorkomt dat euvel en neemt daarmee een hoop werk uit handen", verklaart Marie-Louise. "En het oogt natuurlijk chiquer." Dat komt ook deels door de nieuwe belichting. De TL-lampen zijn vervangen door LED-verlichting. Daardoor is het mogelijk om de lichtval veel beter te richten. Dat oogt natuurlijker, zodat de producten beter uit de verf komen.


Natuurwinkel Puur & Vitaal vóór de verbouwing.

Ook de winkelindeling is veranderd. Waar voorheen achter de kassa kaas werd gesneden, is er nu ruimte gemaakt voor een zelfbedieningshoek. Daarin kunnen klanten zelf voorverpakte kazen en andere delicatessen pakken. De broodafdeling bevindt zich aan de linkerzijde van het entree, recht achter de kassa. Bij het groente- en fruitschap is een extra koeling geplaatst. Verder reserveert de winkel schapruimte voor tal van basisproducten, voedingssupplementen, broodbeleg en andere kruidenierswaren. "Voor veel klanten was de nieuwe inrichting even wennen, maar we merken dat de meesten inmiddels hun weg weten te vinden", vervolgt Marie-Louise.


De zelfbedieningshoek met kaas en delicatessen.

"Toch blijft het altijd weer een uitdaging om de aandacht van klanten te blijven trekken", merkt ze op. Een deel van haar klandizie ziet ze verdwijnen richting de grote retailkanalen, die hun aandeel biologische producten fors uitbreiden. Zich zorgen maken, doet ze echter niet. "We leveren weliswaar een deel van de omzet en onze klantenkring in, maar daar staat tegenover dat we de marge op onze producten hebben zien toenemen. Ook valt het bestedingspatroon onder bestaande klanten in de regel een stuk hoger uit."


Binnenzijde winkel.

Om het winkelconcept toekosmtbestendig te houden, wordt er voortdurend vooruitgedacht en ingezet op productdiversificatie. "Onze groenteleverancier, van wie onze spinazie komt, opperde bijvoorbeeld om iets te gaan doen met verse maaltijden. Mocht er sprake zijn van een overschot, dan kun je dat desnoods in eigen beheer verwerken tot maaltijdsalades. Daarmee creëer je natuurlijk waarde en biedt je de klant een extra reden om de winkel te bezoeken."


Het AGF-schap ligt er kleurrijk bij.

Geen van haar klanten is hetzelfde. "De een koopt dagelijks een product, voor hen zijn wij meer de gemakswinkel om de hoek, de ander doet zijn of haar boodschappen meteen voor een of twee weken. Maar een ding delen onze vaste klanten allemaal: ze zijn kritisch, zelfbewust, makkelijk in de omgang en nemen de tijd. De echte stresskippen komen bij ons niet zo gauw over de vloer."

Voor meer informatie:
Marie-Louise Engels
Natuurwinkel Puur & Vitaal
Dr. Brabersstraat 16
4701 AT Roosendaal
0165-396250
info@puur-vitaal.nl
www.puur-vitaal.nl

Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven