Stoot Costco Whole Foods van de troon?
Whole Foods verkeert in moeilijkheden en heeft vanwege de tegenvallende resultaten al negen winkels moeten sluiten. Ondertussen verruimen retailers als Costco hun bio-assortiment en weten zij klanten te trekken met betaalbare prijzen.
Het succes kwam Costco echter niet aanwaaien en het heeft de retailer vijf jaar gekost om zijn doel te bereiken. Heather Shavey van Costco vertelt dat het bedrijf durfde te investeren in bio in een periode waarin vele andere retailers meenden dat het tijdelijk modeverschijnsel was.
Costco breidde niet alleen zijn bio-assortiment uit maar investeerde ook in de sector zelf. Momenteel heeft minder dan 1 procent van het land- en tuinbouwareaal in de Verenigde Staten een bio-keurmerk en de jaarlijkse groei bedraagt minimaal 2,5 procent. De markt kan de vraag naar bio, die jaarlijks met gemiddeld 10 procent stijgt, niet bijbenen. In het kader hiervan heeft Costco een programma opgezet waarbij het geld leent aan bioboeren om land en machines te kopen. In ruil hiervoor heeft Costco de eerste rechten op de productie. De retailer heeft zelfs eigen vee aangekocht en veehouder s gecontracteerd.
Door dit soort initiatieven maakt Costco biologische voeding niet alleen betaalbaar maar garandeert het ook voldoende aanvoer om aan de groeiende vraag tegemoet te komen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat deze retailer in Amerika inmiddels op nummer één staat als het aankomt op biologische voeding.
Bron: Organic Authority