Retailland ondergaat grote veranderingen: gangbare supermarkten hebben het biologische product nu écht ontdekt en zien hun omzet al twee jaar tussen de 15 en 20 procent groeien. Online verkoop, thuisbezorging en nieuwe digitale en logistieke systemen eisen steeds meer slachtoffers onder biologische winkels. Bieden deze ontwikkelingen ook kansen voor de biologische speciaalzaak?
Speel in op maatschappelijke trends
Retailspecialist en professor Cor Molenaar deelde zijn visie op de snelle veranderingen in retailland en de betekenis daarvan voor de biologische speciaalzaak. Hij benadrukte het belang van samenwerking. "Zet samen een mooi digitaal platform op waar de klanten makkelijk kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn". Ontzorgen is het toverwoord en techniek speelt daarin een grote rol. Molenaars advies: "Zet een bezorgservice op. Zorg dat mensen ook online producten kunnen bestellen. Het succes van hybride modellen van online verkoop en fysieke winkel zit hem in uniformiteit: zorg voor een zelfde uitstraling en boodschap. "Molenaar ziet veel kansen in maatschappelijke trends. "Speel in op de groeiende belangstelling voor duurzaamheid en de toename aan voedselallergieën". Ook online verkoop vormt volgens hem geen bedreiging. In food neemt online verkoop maar 2 procent in van de omzet, naar verwachting verdubbelt dat hooguit de komende jaren. Dus er liggen veel kansen voor winkels.Hoge opkomst
Paul Soeterbroek van de Biologische Winkelvereniging: "Fantastisch dat de opkomst zo enorm hoog is. Voor de aanwezige ondernemers is het duidelijk dat zij in beweging moeten komen om een antwoord de geven op de toekomstige ontwikkelingen".Daarnaast presenteerden de Biowinkelvereniging en Bionext een nieuwe campagne voor de versterking van de gezamenlijke profilering en positionering van de biologische speciaalzaken. Het motto van die campagne is 'stappen vooruit'.
Voor meer informatie: www.bionext.nl