Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
18 september in Westergasfabriek Amsterdam

PuurFair voor de gemakzoekende wereldverbeteraar

PuurFair op 18 september in de Westergasfabriek in Amsterdam brengt ruim zeventig stands met duurzame producten onder een dak. Bedrijven uit heel Nederland doen mee en brengen zo samen een duurzame leefstijl dichterbij. Met themapleinen wonen, energie, voeding, lifestyle, mobiliteit en vrijetijd is er op ieder leefgebied nieuwe informatie te krijgen.
 
Ook zijn er lezingen en workshops. Zo komt de NVRD samen met duurzame startups op het podium tijdens het 'afval weg' uur, kun je een raamtuin maken, 45 km/u fietsen of een eetbare plantenwandeling doen in het Westerpark. Op het gebied van wonen zijn er allerlei energie oplossingen, en met een fair trade (kids)kleding plein hoef je je niet schuldig te voelen over je prachtige nieuwe aankopen. Tickets zijn gratis te bestellen via www.puur-fair.nl, achteraf betalen bezoekers wat ze het waard vonden.
 


PuurFair tegen klimaatverandering

Nadenken over het verkleinen van je voetafdruk en het kopen van eerlijke producten wordt steeds gewoner. Niet verwonderlijk nu we klimaatverandering aan den lijve ondervinden en -mede door de gegroeide ongelijkheid- duizenden vluchtelingen op zee verdrinken.
 
Een voorwaarde voor duurzaam consumeren is voor de meeste Nederlanders, dat het in een moderne leefstijl past. Vooral wanneer producten makkelijk verkrijgbaar zijn via bijvoorbeeld supermarkt of bol.com, wil het nog wel eens lukken. Helaas zetten de grote kanalen nog niet echt in op duurzaamheid, en moeten consumenten veel moeite doen om op een hoger level te komen.
 
PuurFair helpt consumenten hun weg naar goede, gezonde en eerlijke producten te vinden, met de jaarlijkse beurs en met online platforms.
 
Journalist Tjitske Ypma begon vorig jaar met een eerste editie van de beurs PuurFair. Vanaf dit jaar doet ook Jan Paul Reij mee. Hij is thuis in de wereld van bio en in het creƫren van duurzame ketens. "Biologisch eten is al heel gewoon aan het worden, je vindt het bijna in iedere supermarkt. Op breder vlak duurzaam consumeren wil de klant wel, maar het mainstream aanbod biedt het nog niet. En als je ergens moeite voor moet doen, wordt de kans veel kleiner dat je het ook daadwerkelijk gaat doen. Daarom is er PuurFair: wij brengen allerlei aansprekende diensten en producten onder 1 dak."

Beursaanbiedingen

Standhouders geven kortingen op de beurs, zodat de drempel lager wordt om iets te proberen. Daarna is er via webshops vaak makkelijk aan te komen. "De beweging moet echt van twee kanten komen: enerzijds moeten de producenten naar de klant toe bewegen. De versgroenteverkoper kan mogelijk andere eco huishoud producten aanbieden, zodat gemak vergroot en logitiek efficiƫnter kan worden. Hoe krijgen we de partijen bij elkaar en de consument zo ver dat ie er om gaat vragen? Bijvoorbeeld een groenteverkoper zou naast versproducten ook droogproducten kunnen aanbieden, zodat het gemak vergroot wordt en de logistiek betaalbaar", zegt Jan Paul. Tjitske vult aan: "Anderzijds moeten klanten hun wegen leren te vinden, en overtuigd raken dat eerlijke producten echt beter zijn, voor zowel de producent als voor jezelf. Bijvoorbeeld: liever een gifvrije, ademende muur dan een plastic huis toch?"

Nieuwe doelgroepen bereiken

Nieuwe doelgroepen -buiten de reeds bewuste consument- zijn lastiger te bereiken, maar alleen met hen erbij komt er een beweging op gang. Dat gebeurt nu bijvoorbeeld op het gebied van energieneutraal wonen, vooral dankzij wet- en regelgeving. Nu het bouwmateriaal nog mens- en milieuvriendelijk zien te krijgen.
Op het gebied van mobiliteit verandert er ook veel. Was de e-bike vroeger voor oma's, nu fietst menigeen erop naar zijn werk. De OV fiets is aan een flinke opmars bezig, waardoor reizen per trein aanzienlijk sneller gaat. Maar je moet het wel weten te vinden. Op het gebied van voeding voorspelt Jan Paul Reij: "Het gaat niet lang meer duren of er komt een suikerquotum voor producten. De gezondheidskosten reizen anders de pan uit."
 
Op het gebied van lifestyle zou reduce, re-use, recycle het komende decennium wel eens het mantra kunnen worden. Hergebruik van grondstoffen spaart de aarde en de portemonnee, precies wat de moderne mens aanspreekt.

Voor meer informatie: www.puur-fair.nl
Publicatiedatum: