Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Prestatie Piramide ligt in lijn met de plannen"

Wessanen: 9,3% omzetgroei, nettowinst 27,8% lager

Wessanen heeft in het eerste kwartaal van 2016 een autonome omzetgroei van 9,3 procent gerealiseerd. De nettowinst ligt met 9,1 miljoen euro een stuk lager (27,8%) dan de 12,6 miljoen euro die Wessanen in het eerste kwartaal van 2015 verdiende. Dit is mogelijk het gevolg van een aantal winstgevende activiteiten die Wessanen af heeft gestoten omdat zij niet passen bij de focus op biologische voeding en dranken in Europa.

CEO Christophe Barnouin merkte op: "We hebben een goede start gemaakt in 2016 en onze groei op core-merken en categorieën heeft zich voortgezet. De prestaties van Isola Bio en het recent geïntegreerde merk Piramide liggen in lijn met de plannen. Verder hebben we marktaandeel gewonnen met de belangrijkste merken in een groeiende markt. We zijn ervan overtuigd dat 2016 een jaar zal zijn waarin nog meer consumenten zullen gaan voor gezonder en duurzamer eten en we bevinden ons in een goede positie om te profiteren van deze trend."



De grootste merken van Wessanen blijven over het algemeen met dubbele cijfers groeien. De twee grootste Franse merken, Bjorg (supermarkten) en Bonneterre (natuurvoedingswinkels) vertonen een zeer gezonde groei. Een algemeen gunstige markt voor biologische levensmiddelen in Frankrijk in combinatie met sterke merkplannen zijn volgens Wessanen de redenen achter het succes.

Het merk Clipper bleef het goed doen in het Verenigd Koninkrijk, maar ook op de exportmarkten. Whole Earth blijft marktaandeel winnen op de pindakaasmarkt, gebaseerd op een succesvolle positionering als 'brandstof voor sporters'.

Zonnatura scoorde ook dubbele cijfers en heeft een aantal innovaties op de markt gebracht alsmede op maat gemaakte producten voor de Nederlandse markt. De voortzetting van de 'Wat is er met ons eten gebeurd?'-campagne levert veelbelovende resultaten op. Eén op de vier huishoudens koopt het merk nu.

Isola Bio groeit sterk in Italië en in het buitenland en ze beginnen bij Wessanen de voordelen te zien van de integratie van dit merk in de Wessanen-familie. In lijn met de strategie ziet Wessanen een daling van de private label-volumes. De resultaten in Duitsland waren teleurstellend, gegeven de langzame opname van Tartex Brotzeit en de sterke groei van Allos vorig jaar. De integratie van Piramide in Nederland verliep volgens plan in maart.

Voor meer informatie: www.wessanen.com
Publicatiedatum: