Combinatie foodservice en foodretail al vanaf de start

Blurring al 25 jaar aan de orde van de dag bij Whole Foods

Tholen - Waar blurring in de retail pas de laatste jaren zijn intrede in Nederland doet, presteert Whole Foods dat al meer dan 25 jaar. Opvallend in de Whole Foods-geschiedenis is dat de keten sinds de opening van de allereerste vestiging in 1980 Foodservice met Foodretail combineert en van meet af aan restaurants aan de winkels toevoegde. Voor veel versmarkten is Whole Foods dan ook een bron van inspiratie geweest.



Organic is het uitgangspunt

Mede-oprichter - en nog steeds mede-eigenaar - John Mackey begon met één winkel in Texas in 1980 en bouwde de keten door overnames en nieuwe winkels in de loop der jaren slim uit naar ruim 400 vestigingen. Het bedrijf blijft vasthouden aan haar strategie met dezelfde verscheidenheid in het assortiment, waarbij het niet de weg zoekt van aanpassing van het assortiment of het zoeken van de laagste prijzen. Organic is het uitgangspunt. Daarbij zijn veel producten lokaal, zij het op Amerikaanse schaal.

Hoewel Whole Foods op bio-gebied steeds meer concurrentie krijgt van retailers als Costco en Wal-Mart, weten nog altijd veel Amerikanen Whole Foods nog te vinden.

Ik bezocht afgelopen weekend Whole Foods in Los Angeles en maakte de volgende foto's.

Klik hier voor de fotoreportage

Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven