Nog altijd minder dan voor recessie
Ieren kopen meer biologisch
Bentley zei dat het, zoals alle onderdelen van de markt, aanzienlijke uitdagingen heeft gekend op retailniveau tijdens de economische recessie. In 2014 en 2015 echter, zo liet zij weten, is de biologische markt weer aan het groeien en hoewel het niveau van voor de recessie nog niet is bereikt, is er tot nu toe een stijging van meer dan 9%.
Volgens de Kantar Wereldpanel gegevens, komt dit doordat meer consumenten vaker meer producten kopen. Bentley zegt dat zo'n 50% tot 60% van die 110 miljoen euro komt van de Ierse markt met de sterke tuinbouw en zuivelsectorproducten als basis die vertegenwoordigd zijn in deze categorieën. Fruit is veel meer een seizoensproduct en afhankelijk van overzeese import.
"Het is altijd interessant om te weten wie de biologische producten koopt en – ook weer via Kanter gegevens – het blijkt dat dit de aanstaande gezinnen, de 45-plussers en ouderen zijn." Bentley zegt verder dat de biologische producten het meeste gekocht worden door mensen met de hoogste besteedbare inkomens.
Het overgrote deel van de biologische producten wordt door grootwinkelbedrijven verkocht.
"Supervalu heeft in 2015 het beste gepresteerd op het gebied van biologische verkoop, maar Tesco is de belangrijkste retailer in volume. Interessant genoeg heeft Aldi de grootste aandeelgroei in 2015, wat een indicatie is voor de belangrijke rol die voordeelmarkten gaan krijgen in de toekomstige groei van de biologische sector in Ierland."