Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Naamsbekendheid bio-logo verbeteren

Bio10Daagse: lichtgroene consument donkergroen kleuren

Hoewel de biologische sector elk jaar groeit, kan de bio-sector nog wel wat promotie gebruiken. Tijdens de Bio10Daagse (gehouden van 17-26 september) richtte Bionext zich op de lichtgroene consument. “We kijken positief terug op de Bio10Daagse”, vertelt Miriam van Bree van Bionext. “De nadruk lag dit jaar op promotie van biologisch via de supermarkten. Terugkijkend hebben eigenlijk alle supermarkten aandacht besteed aan biologische producten.”

Nadruk lag op de naamsbekendheid van het bio-keurmerk en informatievoorziening over wat biologisch betekent. “Uit onze analyse bleek dat veel mensen het bio-keurmerk nog niet kennen en niet weten waar het voor staat, ondanks dat het label al sinds 2012 op alle producten gevoerd wordt”, vertelt Miriam. “We zien ook dat het supermarktpubliek open staat voor biologische producten.”


Tijdens de aftrap van de Bio10Daagse bij biologisch tuinbouwbedrijf De Moestuin kregen bezoekers meer inzicht in de biologische landbouw.

Stap naar speciaalzaak

In samenwerking met de retailers werden acties opgezet om de consument met biologisch in aanraking te laten komen. Zo publiceerde Albert Heijn een artikel in hun magazine over biologische aardappelen. “Dat was een samenwerking tussen de producent en de supermarkt.” Daarnaast was er in de winkels aandacht voor biologische producten middels acties.

Een tweede doel is om de licht groene consument groener te kleuren, en ze de biologische speciaalzaken te laten ontdekken.” Om de stap naar de speciaalzaak te verkleinen werden acties opgezet, bijvoorbeeld bij La Place waar klanten een minigids konden krijgen met daarin onder andere kortingsbonnen op aankopen bij een biologische winkel. Andersom kregen klanten bij een biologische winkel een minigids mee met kortingsbonnen voor La Place. “Die actie loopt nog, dus daarvan zijn de resultaten nog niet bekend.” Een ander voorbeeld is de biologische winkel GoodyFood, die middels acties de aandacht op biologisch vestigde.

Aftrap in De Moestuin

Waar vorig jaar de campagne werd afgetrapt met Stoere Vrouwen in het centrum van Utrecht, vond de aftrap dit jaar plaats bij biologisch tuinbouwbedrijf De Moestuin. “Op 16 september hebben we een ontdekkingstocht georganiseerd door De Moestuin voor bloggers, ouders en kinderen en andere betrokkenen. Dat is goed bevallen.” De Moestuin werd ontdekt, de teler gaf informatie over wat biologisch nu eigenlijk inhoud en de deelnemers keerden huiswaarts met een goedgevulde tas om thuis de ontdekkingstocht voort te zetten.


Op ontdekkingstocht bij biologisch tuinbouwbedrijf De Moestuin.

Tot slot loopt er een social media actie. “Mensen konden via social media een foto delen van hun biologische ontdekking, de winnaars van die actie moeten nog bekend gemaakt worden.”

Meer informatie: www.ontdekbio.nl