Wel/geen biologische kip ook discussiepunt

'Prijsvergelijk Vomar met Deen misleidend'

Een uiting van Vomar in een huis-aan-huis folder en op een billboard waarin een kassabon van Deen wordt vergeleken met een kassabon van Vomar is misleidend. Zo luidt het oordeel van de Reclame Code Commissie (RCC). Deen beweert overigens dat biologische kip op de bon vergeleken is met 'plofkip', maar dit is volgens Vomar onjuist. Uit de verpakking van de gekochte kip van Deen of uit de vermelding 'kipfilet' op de kassabon van Deen blijkt niet dat het om biologische kip gaat. In het geval van biologische kip hanteert Deen namelijk op de kassabon de omschrijving 'Kipfilet Bio'.

Op de website van de Reclame Code Commissie staat het volgende verhaal:

De bestreden reclame-uitingen

Het betreft een uiting in een huis-aan-huis folder en op een billboard, waarin een kassabon voor bij Deen op 28 april 2015 gekochte artikelen wordt vergeleken met een kassabon van gelijke datum voor dezelfde artikelen van Vomar. Het totaalbedrag van de kassabon van Deen is 53,27 euro en het totaalbedrag van de kassabon van Vomar is volgens de uitingen 46,90 euro. Onder de kassabon van Vomar staat: 'Ruim 10% goedkoper'.

De klacht

De vergelijking van de kassabonnen is niet juist. Op de kassabon van Vomar wordt een eindbedrag van 46,90 euro vermeld, terwijl optelling van alle bedragen op de bon leidt tot een bedrag van 48,05 euro. Vomar doet zich dus goedkoper voor dan zij in werkelijkheid is. Bovendien is de prijs van biologische kip bij Deen vergeleken met de prijs van 'plofkip' bij Vomar.

Het verweer van Deen luidt als volgt:

Abusievelijk is in het excelprogramma bij het optellen van de bedragen op de kassabon van Vomar een fout gemaakt. Het totaalbedrag op de kassabon van Vomar moet inderdaad 48,05 euro zijn, waarmee Vomar 9,8% goedkoper is dan Deen. Deze (kleine) fout leidt er echter niet toe dat de reclame als geheel misleidend is. De prijzen van de vergeleken producten zijn op beide bonnen wel correct weergegeven. Voor het aankoopgedrag van de gemiddelde consument is met name dit prijsverschil tussen de afzonderlijke producten van belang, en niet de optelsom van de productprijzen. De gemiddelde consument zal immers nooit exact alle vergeleken producten kopen. Daarbij komt dat het verschil in de optelsom zeer gering is en nauwelijks invloed heeft op het vergelijkende percentage. Vomar is nog steeds bijna 10% goedkoper dan Deen. Of in de reclame-uiting staat 'bijna 10% goedkoper' of 'ruim 10% goedkoper' zal niet van invloed zijn op het aankoopgedrag van de gemiddelde consument, vooral nu de prijzen van alle vergeleken artikelen zijn vermeld. De uiting is daarom niet misleidend, aldus adverteerder.

De stelling van Deen dat biologische kip is vergeleken met 'plofkip' is onjuist. Uit de verpakking van de gekochte kip van Deen of uit de vermelding 'kipfilet' op de (werkelijke) kassabon van Deen blijkt niet dat het om biologische kip gaat. In het geval van biologische kip blijkt Deen op de kassabon de omschrijving 'Kipfilet Bio' te hanteren.

Klik hier voor het complete oordeel.

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven