Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Minder verpakte AGF bij Albert Heijn

Verpakking maakt onderscheid biologisch en conventioneel

Tholen - Vorige maand kondigde Albert Heijn aan het aantal verpakte producten op de AGF-afdeling te willen terugdringen. Ongeveer een maand na de aankondiging zijn de reacties van klanten positief, laat de supermarktketen weten. Maar deze stap roept ook vragen op. Streeft AH naar een verpakkingsvrije AGF-afdeling? Hoe voorkom je uitwisseling tussen biologische en conventionele producten? En hoe zit het met verpakkingen die de houdbaarheid verlengen?
 
"Voor een aantal AGF-producten is in de afgelopen periode onderzocht of ze ook zonder verpakking konden", vertelt Anoesjka Aspeslagh, woordvoerster van Albert Heijn. "Op basis van dat onderzoek hebben we besloten om een deel van de producten voortaan zonder verpakking te verkopen."



Onderscheid biologisch en conventioneel

Om het onderscheid tussen reguliere en biologische producten duidelijk te maken is een verpakking of duidelijk label nodig. "Als we de reguliere variant los verkopen verpakken we de biologische variant. Als er alleen een biologische variant is, zoals witte en rode kool, dan hoeven we het product niet te verpakken om het onderscheid te maken."

De supermarkt wil het verpakkingsafval terugdringen, daardoor wordt niet altijd gekozen voor een verpakking om onderscheid aan te brengen tussen producten. De biologische prei krijgt bijvoorbeeld een tag om verwisseling te voorkomen. "Soms zal er kans zijn op verwisseling, maar dat is voor ons geen reden om deze producten te blijven verpakken terwijl dit niet nodig is voor de houdbaarheid en/of kwaliteit."

Verpakkingsvrij en houdbaarheid

Aan de andere kant betekent deze stap niet dat de keten streeft naar een verpakkingsvrije AGF-afdeling. "Soms is een verpakking, een deel van het jaar, nodig, bijvoorbeeld voor de bescherming of een langere houdbaarheid van een product. Als een verpakking nodig is, kiezen we voor de meest geschikte en meest duurzame verpakking waarbij de focus ligt op reductie, hergebruik, recycling en de inzet van hernieuwbare grondstoffen."

In deze afweging worden ook nieuwe technieken die bijvoorbeeld de houdbaarheid van een product kunnen verlengen meegenomen. "We zoeken bij elk product naar de juiste balans tussen, hoeveelheid en soort, verpakking en houdbaarheid van het product. Dit is voor elk product anders en wordt voor elk product apart bepaald. Nieuwe technieken nemen we uiteraard mee in deze afweging."

Opstap naar volledig biologisch?

Is het niet een verschuiving van het probleem? Als de consument de producten als nog in een tasje doet, levert het dan nog iets op? "Per saldo wordt minder plastic gebruikt als we deze producten onverpakt verkopen omdat er een aantal grote producten bij zit die niet in een tasje hoeven, bijvoorbeeld spitskool."

En hoewel Albert Heijn de vraag naar biologische producten ziet stijgen, streeft de supermarkt niet naar een volledig biologisch AGF-assortiment. "We hebben de afgelopen maanden het assortiment biologische producten flink uitgebreid. We willen onze klanten echter altijd keuze blijven bieden, dus een volledig biologisch AGF-assortiment is vooralsnog niet aan de orde."

Voor meer informatie: www.ah.nl