Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

EkoPlaza steunt actie tegen octrooi op rode paprika

Wie tussen 15 en 28 oktober biologische paprika's koopt bij EkoPlaza, draagt 1 euro per kilo bij aan de actie van Bionext tegen het octrooi op de rode paprika. De actie staat symbool voor een omvangrijk probleem: natuurlijke eigenschappen van planten worden steeds vaker als 'uitvinding' vastgelegd in een octrooi. Bionext wijst deze ontwikkeling af omdat het de innovatie in de verdeling belemmert en kleine zaadbedrijven uit de markt gedrukt worden.
 
Het octrooi op de rode paprika is in handen van het Zwitserse bedrijf Syngenta en betreft de resistentie tegen wittevlieg, een eigenschap die bij wilde paprika's in de natuur voorkomt. Met het octrooi krijgt Syngenta de eigendomsrechten over alle paprika (en peper)zaden, -planten en -vruchten die een natuurlijke afweer hebben tegen witte vlieg. Bionext verzet zich samen met een internationale coalitie tegen dit octrooi. De organisaties willen dat de Europese octrooiwetgeving wordt aangepast zodat dit soort octrooien in de toekomst niet meer mogelijk zijn.
 
De actie wordt ondersteund door de biologische supermarktketen EkoPlaza. Erik Does, algemeen directeur EkoPlaza: "Het kan niet zo zijn dat bedrijven zich natuurlijke eigenschappen in planten of dieren toe-eigenen. De natuur is van ons allemaal en dat moet zo blijven. Wij ondersteunen de strijd tegen het octrooi met 10% van het totale aankoopbedrag van rode paprika's in de actieweken."
 
Bionext is blij met de steun van EkoPlaza en andere bedrijven in de biologische sector. Maaike Raaijmakers, projectleider: "Met octrooien op eigenschappen van klassiek veredelde planten versterken bedrijven zoals Syngenta en Monsanto hun machtspositie in de wereldwijde zaadhandel. De strijd hiertegen kost veel tijd en geld. Door de actie van EkoPlaza horen al hun klanten over dit grote probleem en kunnen we gezamenlijk een vuist maken."
 
Op www.bionext.nl/hartvoorbiodiversiteit is te lezen op welke manieren je nog meer kunt meedoen aan de acties.
Publicatiedatum: