Woensdagochtend 1 oktober om 9:00 uur heeft foodwatch op het hoofdkantoor van Coca Cola het Gouden Windei 2014 uitgereikt. Het product Capri-Sun Multivitamin van de frisdrankgigant werd door ruim 10.000 consumenten als meest misleidende product van dit jaar verkozen. Helaas weigerde de woordvoerder de prijs in ontvangst te nemen. De mutinational stelde zich niet in de kritiek te herkennen.
foodwatch vindt dit een gemiste kans. Als reactie start foodwatch een e-mailactie richting Coca Cola. Consumenten kunnen de multinational via de e-mailactie aansporen de kritiek serieus te nemen, het suikerrijke drankje niet meer richting kinderen te promoten en te stoppen met het misleiden van ouders. "Het is bijzonder jammer dat een grote speler als Coca Cola zijn verantwoordelijkheid niet wil nemen en op deze manier de oproep van duizenden consumenten naast zich neerlegt. Ze hadden een mooie voorbeeldrol kunnen spelen in het kindermarketingdebat, maar kennelijk hebben ze nog een duwtje in de rug nodig", aldus Meike Rijksen, campagneleider bij foodwatch.
Capri-Sun van Coca Cola ontving zo'n 38 procent van de ruim 26.000 stemmen. Eén zakje van 200 mililiter bevat 19 gram suiker, bijna net zoveel als dezelfde hoeveelheid cola. Omgerekend zijn dat bijna 5 suikerklontjes. Verder bestaat het drankje uit 12% vruchtensap uit concentraat, bronwater, natuurlijke aroma's en toegevoegde vitamines. Die laatste zijn vooral toegevoegd om het drankje onterecht een verantwoord imago te geven. Ouders worden misleid met de tekst 'drank met vruchtensappen en bronwater'.
Campagneleider Meike Rijksen van foodwatch biedt de prijs, in de vorm van een certificaat, aan aan de woordvoerder van Coca Cola
Ondanks het hoge suikergehalte wordt het drankje actief gepromoot richting kinderen. Cartoonfiguurtjes sieren de verpakking en van de doos kunnen ze een heus fotolijstje knutselen. 'Bedankt voor de Capri-Sun mam', staat er in grote letters op. Uit meerdere onderzoeken blijkt dat kinderen die gesuikerde drankjes drinken, dikker zijn dan hun leeftijdsgenoten die dat niet doen. Onderzoek van VUmc toont bovendien aan dat Nederlandse kinderen meer frisdrank drinken dan kinderen uit andere Europese landen.
Voor meer informatie: www.foodwatch.nl
Abonneren
Vacatures
Top 5 - gisteren
- Terug van weggeweest: biologische bakkerij bij Loverendale ter Linde
- Waarom loopt Nederland achter op buurlanden in biologische teelt?
- Lidl opent haar nieuwste duurzame distributiecentrum in Almere
- Agroforestry op de BioVelddag 2022
- Maaltijdbox Ekomenu lanceert kassabon met ware impact van voedingskeuzes
Top 5 - afgelopen week
Top 5 - afgelopen maand
- Hoe boer Piet uit handen bleef van het kapitaal
- Zijn biologische producten gezonder?
- Ministerie staat niet-biologische grondstoffen in biologisch veevoer tijdelijk toe: net op tijd
- Annette Harberink vertrekt van Natuurderij Keizersrande
- Europees parlement stemt met grote meerderheid voor marktgestuurde stimulering van bio-landbouw
"Stop de mierzoete misleiding"
Coca Cola weigert Gouden Windei 2014 in ontvangst te nemen
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-05-12 Gouden medaille voor Ur-Pilsener, zilver voor Oertarwe blond
- 2022-05-06 SodaStream breidt uit met biologische fruitsmaken
- 2022-05-05 "Onze kokosazijn is zeker iets bijzonders"
- 2022-05-04 Nu ook pils in blik van De Leckere
- 2022-05-02 Kombucha microdrinks hebben 90% kleinere CO2 footprint
- 2022-04-28 Nieuwe variant limonadesiroop Agropošta: Citroengras & gember
- 2022-04-28 Statiegeld ontvangen via supermarktapp
- 2022-04-26 Roompot schenkt voortaan alleen duurzame wijnen
- 2022-04-22 Binnenkort in de bio-winkels: Dr. Antonio Martins Suco
- 2022-04-14 "100% biologisch koffie- en thee-assortiment moet lukken"
- 2022-04-08 Nieuw: Ginger Turmeric Pineapple in fles van 0,75 liter
- 2022-03-30 Sri Lankaanse theepluksters verdienen eerlijk salaris dankzij thee-abonnement
- 2022-03-30 Isola Bio introduceert 2 eiwitrijke granendranken
- 2022-03-24 Gaat de koninklijke familie bio-wijn maken op Koningsdag?
- 2022-03-23 Frankrijk nu wereldwijd grootste producent biologische wijnen
- 2022-03-22 Sapinca wint World Food Innovation Award voor 'best drink'
- 2022-03-21 Molenhof Talks ontving Camille Depuydt van 'Pajottenlander'
- 2022-03-18 Bio-softdrink Razzle maakt de stap naar Nederland
- 2022-03-16 Drie nieuwe zomerbieren
- 2022-03-15 Nieuw Lokale Helden bier van Gulpener: Oertarwe Blond