Woensdagochtend 1 oktober om 9:00 uur heeft foodwatch op het hoofdkantoor van Coca Cola het Gouden Windei 2014 uitgereikt. Het product Capri-Sun Multivitamin van de frisdrankgigant werd door ruim 10.000 consumenten als meest misleidende product van dit jaar verkozen. Helaas weigerde de woordvoerder de prijs in ontvangst te nemen. De mutinational stelde zich niet in de kritiek te herkennen.
foodwatch vindt dit een gemiste kans. Als reactie start foodwatch een e-mailactie richting Coca Cola. Consumenten kunnen de multinational via de e-mailactie aansporen de kritiek serieus te nemen, het suikerrijke drankje niet meer richting kinderen te promoten en te stoppen met het misleiden van ouders. "Het is bijzonder jammer dat een grote speler als Coca Cola zijn verantwoordelijkheid niet wil nemen en op deze manier de oproep van duizenden consumenten naast zich neerlegt. Ze hadden een mooie voorbeeldrol kunnen spelen in het kindermarketingdebat, maar kennelijk hebben ze nog een duwtje in de rug nodig", aldus Meike Rijksen, campagneleider bij foodwatch.
Capri-Sun van Coca Cola ontving zo'n 38 procent van de ruim 26.000 stemmen. Eén zakje van 200 mililiter bevat 19 gram suiker, bijna net zoveel als dezelfde hoeveelheid cola. Omgerekend zijn dat bijna 5 suikerklontjes. Verder bestaat het drankje uit 12% vruchtensap uit concentraat, bronwater, natuurlijke aroma's en toegevoegde vitamines. Die laatste zijn vooral toegevoegd om het drankje onterecht een verantwoord imago te geven. Ouders worden misleid met de tekst 'drank met vruchtensappen en bronwater'.
Campagneleider Meike Rijksen van foodwatch biedt de prijs, in de vorm van een certificaat, aan aan de woordvoerder van Coca Cola
Ondanks het hoge suikergehalte wordt het drankje actief gepromoot richting kinderen. Cartoonfiguurtjes sieren de verpakking en van de doos kunnen ze een heus fotolijstje knutselen. 'Bedankt voor de Capri-Sun mam', staat er in grote letters op. Uit meerdere onderzoeken blijkt dat kinderen die gesuikerde drankjes drinken, dikker zijn dan hun leeftijdsgenoten die dat niet doen. Onderzoek van VUmc toont bovendien aan dat Nederlandse kinderen meer frisdrank drinken dan kinderen uit andere Europese landen.
Voor meer informatie: www.foodwatch.nl

Abonneren
Vacatures
- Manager Quality Assurance (QA)
- Accountmanager Data Management - Agri
- Head Grower Greenhouse Canada
- Lead Auditor Kwaliteit & Processen
- Junior account manager
- Accountmanager
- Teeltmanager Proces en kwaliteit
- Senior Commercieel Manager
- Commercieel medewerker / Verkoper AGF
- Keurmeester AGF
Top 5 - gisteren
Top 5 - afgelopen week
- PFAS gevonden in biologische eieren in Denemarken
- Biologische sector is ondanks grote uitdagingen positief gestemd
- Uniek korte-keten-concept van graan tot brood gepresenteerd
- "Wij maken bio-pindakaas met hart en ziel, daarom maken wij kans tegenover het grote geld"
- Minister van der Wal enthousiast over stikstofplan Joost Samsom
Top 5 - afgelopen maand
"Stop de mierzoete misleiding"
Coca Cola weigert Gouden Windei 2014 in ontvangst te nemen
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-01-30 Zeeuwse bio-limonadesroop nu ook in kleine flesjes
- 2023-01-26 Assortiment biologische en Fairtrade theeën verdubbeld na vernieuwing
- 2023-01-16 Vriendinnen duiken in 'mindfully crafted wines'
- 2023-01-11 Eerste Antwerpse cider van biologische appelen komt uit Zwijndrecht
- 2023-01-04 De populairste tulsi kruidentheeën in één doosje
- 2022-12-20 Nieuw: Lima granendranken met zeewier
- 2022-12-09 Uit de kelder gegroeid
- 2022-12-08 Moj: pure bio-limonade uit een klein Gronings dorpje
- 2022-12-06 EW's 60 beste wijnen van 2022: minder dan de helft biologisch
- 2022-12-05 Nieuw: OERsap Elstar Appel - biodynamisch appelsap uit Flevolandse boomgaard
- 2022-12-05 Kaap koffie van start
- 2022-11-30 Duitse startup specialiseert zich in biologische alcoholvrije wijn
- 2022-11-25 De Budelse Brouwerij introduceert biologisch abdijbier Capucijn Blond
- 2022-11-23 BATU Gold Rush – limited edition 'non-alc bling bubbels'
- 2022-11-23 JetDrinks groeit met 55% en breidt magazijn verder uit
- 2022-11-22 'De schoonste koffie ter wereld' als eerste bij Gimsel
- 2022-11-21 "We hebben echt verrassende wijnen met veel storytelling"
- 2022-11-15 Luipaardgekko reist mee met lading Spaanse bio-wijn
- 2022-11-11 "In de biologische wijnen en natuurwijnen is een veel breder smaakpallet beschikbaar"
- 2022-11-10 Nieuwe generatie koffiedrinkers is bewuster en ontdekt specialiteiten