Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Blog 'Grensverlegger' Michaël Wilde

Waarom bio zo hard groeit in Zweden

In Grensverleggers, een initiatief van MVO Nederland, vertellen verschillende Nederlandse MKB-ondernemers over de dagelijkse praktijk van internationaal maatschappelijk verantwoord ondernemen. Michaël Wilde van Eosta is één van de Grensverleggers en vertelt in deze blog over zijn recente bezoek aan Zweden.

De Zweedse consument is 'om'

Terwijl de wereld in brand staat, radicalisme oprukt en ebola nog meer slachtoffers eist, is er gelukkig ook goed nieuws te melden... zeker als duurzame grensverlegger in de tuinbouw. De Zweedse consument is 'om' en kiest massaal voor lokaal, duurzaam en biologisch. Dat zie je terug in de indrukwekkende cijfers die onlangs werden gepubliceerd: de afgelopen zes maanden is er in Zweden 40% meer bio verkocht dan in dezelfde periode een jaar geleden.



Vorige week was ik in Zweden om onder andere te onderzoeken waarom biologisch juist nu zo in trek is... wat is er gebeurd? Het komt eigenlijk allemaal op het volgende neer:

  • Afgelopen jaar was er een groot schandaal rondom pesticideresiduen op druiven, bananen en in wijn en dit werd breed uitgemeten in de landelijke media. Zover ik begrijp was er behoorlijk wat verontwaardiging onder de Zweedse bevolking, met name omdat de residuen zelfs terug te vinden waren op het vruchtvlees van gepelde bananen.
  • Tegelijkertijd startte de belangrijke milieuorganisatie Naturskyddsföreningen met de campagne 'Stap over op bio'. De campagne richtte zich met name op de sociale media en bleek zeer effectief te zijn.
  • De Zweedse supermarkten (ICA, Axfood en CO-OP) pikten dit snel en breidden hun assortiment aanzienlijk uit. Daarnaast zorgden ze ervoor dat de prijzen realistisch bleven (lees: niet te hoog), ondanks de gestegen vraag.
  • Ten slotte gingen de supermarkten in samenwerking met KRAV (de Zweedse bio-organisatie) veel meer over biologische producten communiceren en werd er veel aandacht besteed om ze zo aantrekkelijk mogelijk te positioneren. Bijvoorbeeld: biologische groente en fruit werden zo veel mogelijk onverpakt aangeboden, zodat ze er veel mooier en natuurlijker uitzagen, waardoor de drempel om ze in het mandje te leggen veel kleiner werd.

De consument beloonde het lef van deze winkelketens en ging nog meer bio kopen en die positieve spiraal heeft geleid tot de situatie zoals die nu is. Aangezien juist de consument een sleutelrol speelt in het stimuleren van een duurzamere landbouw (zonder vraag geen aanbod) is dit een geweldige ontwikkeling en goed nieuws voor iedereen die de biologische sector een warm hart toedraagt.

Of deze groei gaat doorzetten en wij dit ook gaan zien in andere landen? Ik denk het wel... sterker nog, ik weet het zeker!

Michaël Wilde

Klik hier voor meer informatie over de Zweedse markt.

Bron: Grensverleggers - MVO Nederland
Publicatiedatum: