Een man met een missie
Na een bliksemcarrière in de corporate saleswereld besloot Joris Heijnen het roer om te gooien en zijn kennis en energie in te zetten voor een betere maatschappij. Duurzaamheidsbevordering was zijn streven. Gevat bij de kern: ons voedsel. Met die aspiratie richtte Heijnen drie jaar geleden Variatie in de Keuken op: een jonge stichting die consumenten en professionals inspireert tot een gezonder eetpatroon door duurzaam voedsel en de consumptie van meer groente te stimuleren. Heijnen wil gevarieerd eten makkelijk, aantrekkelijk en bereikbaar maken voor elke consument. Zo doet Variatie in de Keuken onderzoek naar consumentengedrag en producteigenschappen, maar zet zij ook campagnes op ter promotie van groente.Facts & figures
Uit onderzoek blijkt dat 92% van de mensen groente gezond vindt, 82% groente lekker vindt en 83% het normaal vindt om 200 gram groente per dag te eten, maar toch doen we het niet. Slechts 5% van de volwassenen en slechts 1% van de jongeren eet genoeg groente. Onderzoekers uit Wageningen hebben aangetoond dat de consumptie van veel ongekookte groente en vers fruit het risico op het krijgen van een beroerte vermindert. Elke dagelijkse portie groente zou het sterfterisico met 16% verminderen. Ook zorgt een hogere consumptie van groente en fruit voor een gezondere huidskleur, zo blijkt uit onderzoek van professor David Perrett van de Universiteit van St. Andrews in Groot-Brittannië. Daarnaast blijkt uit tal van wetenschappelijke rapporten van onder meer het World Watch Institute en de Wereld Voedsel Organisatie van de Verenigde Naties dat de veehouderij wereldwijd een veel grotere oorzaak is van de opwarming van de aarde dan alle auto's, vrachtwagens, vliegtuigen en schepen tezamen; één melkkoe blijkt net zoveel broeikasgas uit te stoten als bijna 5 auto's. Al deze cijfers en feiten zouden ons moeten stimuleren om meer groente te eten. Onze 'mindset' moeten we veranderen, Variatie in de Keuken helpt hierbij.The Different Dinner 2014 start van 'Gek op Groente' campagne
Naast onderzoek, campagnes, workshops en advies wil Variatie in de Keuken vooral inspireren en enthousiasmeren. Zo heeft de stichting onder professionals meerdere malen de wedstrijd 'Variatiechef van het Jaar' georganiseerd. Op 1 oktober 2014 organiseert Variatie in de Keuken voor het eerst The Different Dinner als kick-off van de 'Gek op Groente' campagne. 'Different' aan dit diner is dat groente de hoofdrol speelt in plaats van vlees of vis. The Different Dinner vindt plaats in Museum van Loon in Amsterdam en is een bijzonder diner met zeventig bekende en invloedrijke Nederlanders zoals sporters, wetenschappers, politici, influentials en partners. Alle genodigden hebben een gemeenschappelijke deler: affiniteit met duurzaam en gezond voedsel. Groente speelt deze avond de hoofdrol en het is de bedoeling zoveel mogelijk mensen te inspireren meer groente te eten. Variatie in de Keuken hoopt dat The Different Dinner als kick-off van de campagne bijdraagt aan de missie dat in 2040 iedereen minstens één gevarieerde en groenterijke maaltijd per dag eet.Partners The Different Dinner
Hoofdpartner van The Different Dinner is het GroentenFruit Huis. Verder wordt het diner mede mogelijk gemaakt door Museum van Loon, Catering Lokaal, Schuttelaar en Partners, Staatsloterij, Diabetesfonds, Voedingscentrum, Carbon Events en Coebergh Communicatie & PR.voor meer informatie: www.variatieindekeuken.nl, Facebook en Twitter (#GEKOPGROENTE).