Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
5-6 juni in Amsterdam:

Sustainable Foods Summit over de toekomst van 'clean labels'

De zesde Europese editie van de Sustainable Foods Summit zal dit jaar op 5 en 6 juni in Amsterdam plaatsvinden. Eerder werd al in Biojournaal gemeld dat dit de hoofdthema's zijn: duurzame eiwitten en de ontwikkeling van duurzame labels en nieuwe technologieën. Klik hier voor het volledige conferentieprogramma.

'Schone labels' worden steeds vaker gebruikt in de voedingsmiddelenindustrie, met een groeien aantal bedrijven dat hun producten met 'vrij van'-labels op de markt brengt. Uit onderzoek van Organic Monitor is gebleken dat het groeiende gebruik van deze labels vele uitdagingen met zich meebrengt.

Biologisch is het grootste 'clean label' in de voedingsindustrie. Sinds de invoering van de formele normen in de jaren negentig is de wereldwijde markt voor biologische producten van bijna niets tot 64 miljard dollar is gegroeid.



In Noord-Amerika is 'GM-vrij' het snelst groeiende clean label. Dit slaat op voedingsmiddelen die genetisch gemodificeerde organismen bevatten. De markt voor 'Non-GMO Project'-geverifieerde producten groeide vorig jaar met meer dan 20% tot 5 miljard Amerikaanse dollars. Clean label krijgt ook steeds meer aandacht vanuit de politiek. Dit doordat steeds meer consumenten vragen om transparantie in de voedselketens. Vermont heeft onlangs aangekondigd dat de staat de etikettering van genetisch gemodificeerde voedingsmiddelen zal gaan verplichten.

Tijdens de conferentie zal ook aandacht zijn voor het feit dat de 'free from ingredient'-labels de meeste groei vertonen in Europa (waaronder lactosevrij). Glutenvrij vertoont een gelijkmatige groei.

Het probleem is echter dat ingrediëntenclaims, in tegenstelling tot biologisch en GM-vrij, niet gecontroleerd worden door derden. Organic Monitor (organisator van de Sustainable Foods Summit) vindt dat 'clean labels' niet altijd transparantie bieden. Consumenten wenden zich tot labels, zoals biologisch, zuivelvrij, glutenvrij, GM-vrij als ze garanties willen dat producten geen omstreden ingrediënten bevatten. Echter, het ontbreken van dergelijke ingrediënten, garandeert nog niet de traceerbaarheid.

De toekomstige ontwikkeling van 'clean labels' zal ter sprake komen op de Europese editie van de Sustainable Foods Summit (5-6 juni 2014 in Amsterdam. Experts uit de industrie zullen tijdens de top een update geven over de ontwikkelingen in de biologische, glutenvrije, zuivelvrije en andere labels.

Voor meer informatie: www.sustainablefoodssummit.com
Publicatiedatum: