"Bezoekers houden van spontane uitjes. Daar willen we op inspringen door zoveel mogelijk gelegenheid te bieden. Mensen kunnen al op veel websites terecht voor het boeken van arrangementen. Dat kan bij ons straks ook, maar we willen vooral de spontane bezoeker, die door de regio fietst, iets bieden."
Uniek
Een eerste stap is alle aangesloten bedrijven een vast aantal dagen open te laten zijn in het seizoen. "Dat is natuurlijk al een hele uitdaging. Sommige bedrijven zijn doordeweeks open, anderen alleen op vrijdag en zaterdag."Daarbij kijkt Landwaard naar de Unique Selling Points van bedrijven, oftewel de unieke eigenschappen die een bezoek aantrekkelijk maken. Zo is er Taste & Go, een fiets drive-inn voor streekproducten. Ook is er een aspergeboerderij waar mensen asperges kunnen steken en een rundveehouderij waar koeien kunnen worden gevoerd. "Bij hen zijn de mogelijkheden om bezoekers in het seizoen te ontvangen anders, dus daar moeten we wel een mouw aan passen." Sowieso heeft Linette begrip voor ondernemers die niet altijd open willen zijn. "Maar we verwachten dat wanneer ondernemers zien dat het resultaat geeft, ze wel mee gaan doen."
Bourgondiƫrs
Linette heeft echter alle vertrouwen in de medewerking van ondernemers. "Het idee komt van henzelf. Ze zijn zelf ook Bourgondiƫrs die houden van spontaniteit, van lekker eten en dragen dit graag uit. Mooie kaasjes, lekker vlees, het komt hier allemaal vandaan. En het past ook heel mooi bij de Regio van de Smaak, die wat dat betreft al wat voorwerk heeft verricht."Het kick off-evenement staat nu gepland voor eerste Paasdag (20 april). Dan wordt er een streekmarkt gehouden en een overzicht gegeven van de mogelijkheden. Zo worden er dit jaar vier events georganiseerd. "Maar het is juist ook de bedoeling dat mensen komen op de dag dat het hen uitkomt, daar ergens tussenin."
De komende maanden gaat de communicatie van Smaakparels van start en is te volgen wat de resultaten van het samenwerken zijn.
Klik hier voor meer informatie over Smaakparels.