Meer Nederlanders naar Duitse supermarkt

​Door de grote prijsverschillen gaan steeds meer Nederlandse consumenten op 'foodtrip' naar Duitsland. Inwoners van Groningen, Drenthe, Overijssel en Gelderland besteden steeds meer bij onze oosterburen. Dit blijkt uit onderzoek van GfK.

Bijna de helft van de Limburgers (48 procent) haalde het afgelopen jaar eens per maand boodschappen over de grens. Een jaar geleden was dat nog 44 procent. Van hun totale bestedingen aan voeding komt 4,8 procent over de grens terecht. Vooral voor wijn en aperitieven (15,6 procent), frisdranken en vruchtensappen (6,9 procent) en sanitaire producten (6,8 procent) trekken ze de grens over.

Hogere accijnzen

Dat de prijzen in Duitsland lager liggen, komt voornamelijk door de hoge accijnzen die in Nederland betaald moeten worden. Volgens GfK's Research Director Joop Holla zijn consumenten voor een fles wijn in Nederland beduidend duurder uit. Nederlanders die over de grens hun inkopen doen, slaan vaak in één keer veel producten in. Het bedrag per supermarktbezoek in het buitenland ligt gemiddeld zo'n derde hoger dan in Nederland.

België

Voor Brabanders en Zeeuwen is het minder aantrekkelijk om Belgische supermarkten te bezoeken. Het prijspeil ligt daar namelijk iets hoger dan in Nederland. Het komt dus vaker voor dat Belgen in Nederland boodschappen doen. Volgens Holla zijn er zelfs Nederlandse supermarkten die folders verspreiden in België om onze zuiderburen te verleiden om in ons land hun inkopen te doen.

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven