Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jasper Vink, Bionext:

"Onnodige onrust door onjuiste berichtgeving over fraudegevoeligheid biologisch voedsel"

Tholen - 'Biologische producten zijn vaak niet biologisch' (Levensmiddelenkrant) en 'Met olijfolie wordt het meest gefraudeerd, gevolgd door vis en biologische producten' (PZC). Dit zijn enkele zinnen uit berichten in de Nederlandse media naar aanleiding van het onderzoek van Europarlementariƫr Esther de Lange naar de voedselcrisis, fraude in de voedselketen en de controle daarop. Biologisch voedsel wordt in de berichten ten onrechte afgeschilderd als een product waarmee vaak gefraudeerd wordt.

Vrijdag gaf Bionext op haar website al aan dat deze berichtgeving vragen van verontruste consumenten opleverde. Jasper Vink reageert namens Bionext: "In het rapport wordt biologisch voedsel fraudegevoelig genoemd. Het is jammer dat sommige media de termen 'fraude' en 'fraudegevoeligheid' door elkaar halen. Dit zorgt voor onnodig onrust. Het wordt vaak iets vereenvoudigd opgeschreven, waardoor verwarring kan ontstaan. En de top 10-lijst met fraudegevoelige producten, waarin biologisch voedsel op de derde positie staat, wordt overal klakkeloos overgenomen."

Voor Bionext was het vooral van belang om in dit bericht op de website duidelijk aan te geven wat er nu echt in het rapport staat. "Er worden maar twee voorbeelden gegeven, van fraudezaken uit het verleden. En er staan geen nieuwe feiten in het rapport waar deze uitspraken op gebaseerd worden." Jasper kreeg vrijdag zelf ook een verontruste consument aan de lijn. "Deze persoon gaf aan al jaren enkel biologische producten te kopen en vroeg zich af of de producten wel echt te vertrouwen zijn. Dit soort reacties ontstaan door halfslachtige berichtgeving in de media. Dat is zonde. Daarom proberen wij de consumenten gerust te stellen met volledige berichtgeving."

Skal

Anja Ekkelboom van Skal Biocontrole gaf maandagochtend aan dat bij Skal vooralsnog geen vragen van verontruste consumenten binnen zijn gekomen. "Aan Skal zijn nog geen vragen gesteld en we zijn van mening dat Bionext het in reactie op de website prima verwoord heeft namens de sector", aldus Anja.

Voor meer informatie: www.bionext.nl, www.skal.nl